نرم افزار لجستیک کاربردی

لجستیک چیست؟ معرفی 21 نرم افزار لجستیک کاربردی

در حال حاضر انواع مختلفی از نرم‌ افزار لجستیک کاربردی موجود هستند که هر کدام نیز قابلیت‌های خاص خود را دارند. از این رو لازم و ضروری است که با کارکرد و قابلیت هر کدام از این نرم‌افزارها آشنا شوید تا بتوانید با توجه به نیاز، بهترین نوع آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

در این مقاله ابتدا تعریفی کلی از لجستیک ارائه شده و سپس 2۱ نرم‌‌افزار لجستیک کاربردی به همراه کارایی و مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها بررسی می‌شود.

لجستیک چیست؟

لجستیک و یا به عبارت دیگر آماد به معنای حرکت مواد، پول، خدمات و همینطور اطلاعات در داخل یک زنجیره تامین است. همچنین به حرکت منظم در داخل یک مجموعه، نظارت اصولی بر ورود و خروج کالا و یا محموله‌ها و به طور کلی جریان یافتن اطلاعات در سراسر زنجیره است.

البته واژه لجستیک در ابتدا در علوم نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به معنای محافظت از زنجیره‌های تامین توسط نیروهای نظامی بود، در حالی که دشمن تمامی تمرکز خود را بر برهم زدن این زنجیره قرار ‌داده بود. در این مواقع وظیفه مدیریت تدارکات نظامی همچون نحوه بسته‌بندی، نحوه جابه‌جایی و زمان انتقال منابع، انبارداری و امنیت مهمات با افسران نظامی بود.

در حال حاضر لجستیک یک فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای اصولی حمل‌ونقل و محافظت از کالا است که این فرآیند از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده را شامل می‌‌‌‌‌‌‌شود.

معرفی 21 نرم‌ افزار لجستیک کاربردی

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای لجستیک عبارتند از:

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی آپتایم

نرم‌افزار آپتایم، یکی از نرم‌افزارهای کاربردی لجستینگ است. این نرم‌افزار در زمره پلتفرم‌های آنلاین محسوب می‌شود و با استفاده از هوش مصنوعی فرآیند مدیریت ناوگان را انجام می‌دهد. نرم‌افزار آپتایم این قابلیت را دارد که به صورت روزانه، مدیریت اموری همچون پخش کالا، ارسال کالا و نیروی کار در تعداد بالا را انجام دهد. همچنین این نرم‌افزاردر کاهش برخی از هزینه‌های مدیریتی بسیار موفق عمل کرده است.

نرم‌افزار آپتایم به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند، بالاترین سطوح مدیریتی هر سازمان تا پایین‌ترین سطوح عملیاتی آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی هلو

نرم‌‌افزار هلو یکی از اصلی‌ترین نرم‌افزار لجستیک کاربردی محسوب می‌شود. این نرم افزار قابلیت محاسبه ثبت هر عملیات، موجودی کالاها، مدیریت انبار و… را با ساده‌ترین روش‌ها امکان پذیر می‌سازد.

همچنین نرم افزار لجستیک هلو این توانایی را دارد که کالا را در 3سطح اصلی و فرعی و نام کالا معرفی کرده و تغییرات قیمت کالاها را نیز به صورت کلی محاسبه کند. از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار روش کنترل حداقلی و حداکثری میزان موجودی و نقطه ثبت سفارش کالا نیز است.

ناگفته نماند که این نرم‌افزار قابلیت چاپ بارکد با قیمت، کد و سایر ویژگی‌ها را هم دارد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی Open box

از دیگر نرم‌افزارهای لجستیک کاربردی، نرم‌افزار Open box است. این نرم‌افزار یک سیستم مدیریت انبارداری رایگان است که به جهت دارا بودن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به‌فرد آن به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار امنیت بالا، امکان ردیابی کالا، مدیریت موجودی، دارای اعلان‌های هشتاردهنده ایمیل، گزارش نویسی و همینطور مدیریت گردش کالا در انبار است.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی پارمیس استار

نرم‌افزار لجستیک کاربردی پارمیس استار نیز جزء نرم‌افزارهای بسیار معتبر و کاربردی در این زمینه است. این نرم‌افزار قابلیت ارتباط مستقیم با سیستم حسابداری و بازرگانی و تولید را دارد. همچنین قادر است که اطلاعات انبار ریالی و تعدادی را هم به صورت جداگانه به کاربر ارائه دهد.

در معرفی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان معرفی کالاها و اجزای تشکیل دهنده آن‌ها در مواقع ترکیبی بودن، امکان درج کد ویژه برای هر انبار، قابلیت غیر فعال کردن نمایش کالاها در لیست ارائه شده، قابلیت ذخیره‌سازی تصویر مجزا برای هر کالا، امکان مشخص کردن لیست قیمت برای هر کالا و… اشاره کرد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی شماران سیستم

از دیگر نرم‌افزار لجستیک کاربردی نرم‌افزار شماران سیستم است. این نرم افزار به جهت سازمان‌دهی فعالیت‌هایی مرتبط با گردش محصولات قابل عرضه، کالاهای نیمه ساخته، مواد اولیه جهت تولید و همینطور اقلام مصرفی طراحی و به بازار عرضه شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به معرفی بدون محدودیت کالاها و انبارهای متعدد،  قابلیت قرار دادن تصویر هر کالا به صورت مجزا در فرم‌های مشخص، قابلیت ردیابی کالا و همینطور مواد در تمامی محصولات تولیدی، گزارش صورت گردش همه کالاها به تفکیک نوع، گروه و انبار هر کالا، ثبت انواع درخواست‌ها همچون خرید کالا، درخواست کالا، تایید و بستن درخواست‌های باز و… اشاره کرد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی رادیکال

نرم‌ افزار لجستیک کاربردی رادیکال نیز از جمله افزارهای معتبر در زمینه لجستیک است. این نرم‌افزار قابلیت کنترل و مدیریت ورود و خروج کالاهای یک سازمان و یا شرکت را داراست. همچنین امکان کنترل اطلاعات ورود و خروج هر کالا و دریافت اطلاعات صحیح و بروز از موقعیت زمانی و مکانی کالاها به همراه تعداد موجودی کالاها در انبار نیز، از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این نرم‌افزار است.

در شمار برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت قیمت‌گذاری کالاهای موجود در انبار در هر زمان، امکان اطلاع از نقطه سفارش کالا، قابلیت استفاده از بارکدخوان،کنترل نمودن موجودی منفی کالاها در انبار و تفکیک کالاهای قابل فروش، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و اضافات و کسورات در کلیه فاکتورهای خرید و فروش کالا و… اشاره کرد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی میزان

یکی دیگر از نرم‌ افزارهای لجستیک کاربردی، نرم‌افزار میزان است این نرم افزار دارای قابلییت ارائه اطلاعات کامل کالاهای نگهداری شده در انبار به همراه داده‌های ریالی به مشتری است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت دریافت ریز کامل گزارشات اعم از مانده حساب، تعداد و گردش حساب، قابلیت مرتب‌سازی کالاها بر اساس فاکتور گروه و کد هر کالا، امکان تعریف تاریخ انقضا برای هر کالا، قابلیت استفاده از دستگاه بارکدخوان و… اشاره کرد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی قیاس

نرم‌افزار قیاس هم یکی از نرم‌افزارهای لجستیک کاربردی است. این نرم‌افزار در دو نوع رایگان و پولی موجود است. مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارتند از: قابلیت استفاده در شرایط تحت وب و ابری، قابلیت ادغام دو عمل حسابداری و انبارداری کالاها، قابلیت معرفی کالاها به همراه مشخصات هر کالا، قابلیت دریافت و ارائه گزارشات به صورت کامل.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی آسان

یکی دیگر از نرم‌افزارهای لجستیک کاربردی، نرم‌افزار آسان است. این نرم‌افزار هم از جمله نرم‌افزارهای محبوب محسوب می‌شود. چراکه در استفاده از این نرم‌افزار نیاز به دارا بودن دانش انبارداری نیست و استفاده از آن بسیار ساده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به امکان معرفی کالاها در 3 سطح مختلف، قابلیت ثبت حواله‌های مرتبط با ورود و خروج کالاها، قابلیت تعریف فرمول برای هر کالا، قابلیت ورود اطلاعات از اکسل و… اشاره کرد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی پندار سیستم

نرم‌افزار لجستیک کاربردی پندار سیستم نیز در شمار نرم‌افزارهای معتبر محسوب می‌شود. این نرم‌افزار دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان قابلیت تعریف تعداد نامحدود اقلام در انبار، قابلیت ثبت نمودن فرم‌های مربوط به ورودی و خروجی‌های انبارداری، قابلیت ارائه گزارش‌های مربوط به موجودی کالاها و… را برشمرد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی کاکتوس

نرم‌افزار کاکتوس نیز از جمله نرم‌افزارهای لجستیک کاربردی است. این  نرم‌افزار در رده نرم‌افزارهای پیمانکاری قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های بی‌شماری است، که از مهم‌ترین این قابلیت‌ها، امکان تفکیک نمودن کالاها در انبارهای متعدد، امکان جست‌وجو سریع هر قلم کالا، ارائه گزارشات کامل، امکان انتقال داده‌ها از برنامه اکسل به نرم‌افزار کاکتوس، دارای قابلیت زنگ هشتار در زمان رسیدن موجودی انبار به حداقل و… است.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی Soloplan Carlo

یکی دیگر از انواع نرم‌افزار لجستیک کاربردی، نرم‌افزار Soloplan Carlo است. این نرم‌افزار قابلیت مدیریت تمامی فرآیندهای مرتبط با محصول از زمان ارسال تا زمان حمل‌ونقل را به خوبی پوشش می‌دهد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان ثبت سفارشات، ارائه صورت حساب‌های حمل‌ونقل، هوش تجاری، مدیریت ناوگان و… اشاره کرد.

  1. نرم‌ افزار لجستیک کاربردی Descartes

نرم‌افزار لجستیک کاربردی Descartes نیز در شمار نرم‌افزارهای پر طرفدار است که به طور کلی بسیاری از نیازهای مدیریت تدارکات را انجام می‌دهد. این نرم‌افزار قابلیت خرید سفارشات، مدیریت ناوگان، حمل‌ونقل اعم از هوایی و دریایی و زمینی و… را دارد.

  1. نرم‌افزار لجستیک کاربردی Modaltrans

یکی دیگر از انواع نرم‌افزار لجستیک کاربردی، نرم افزار Modaltrans است. این نرم‌افزار دارای قابلیت پشتیبانی از حمل و نقل چند حالته را دارد. همینطور قابلیت کنترل رزروها، ذخیره‌سازی اسناد و تدارکات، مدیریت تعمیر و نگهداری و… را نیز دارد.

  1. نرم‌افزار لجستیک کاربردی TMW Suite

این نرم‌افزار دارای قابلیت تحویل سریع و به موقع کالا و همینطور یکپارچه‌سازی اطلاعات را دارد. با کمک این نرم‌افزار می‌توان میزان مصرف سوخت را کنترل کرد؛ همچنین می‌توان اطلاعات مربوط به تعداد رانندگان مورد نیاز جهت حمل‌ونقل و زمان‌بندی‌های مشخصی جهت هر اقدامی را کسب کرد.

  1. نرم‌افزار لجستیک کاربردی Tailwind

نرم‌افزار لجستیک کاربردی Tailwind  را می‌توان در شمار نرم‌افزارهای مدیریتی حمل و نقل‌های همه جانبه قرار داد. این نرم‌افزار دارای مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های کارگذاری است و قابلیت کنترل حمل‌ونقل، جابه‌جایی، ذخیره‌سازی اطلاعات و… را نیز دارد.

  1. نرم‌افزار لجستیک کاربردی  Freight Master TMS

نرم‌افزار لجستیک کاربردی  Freight Master TMSدر شمار نرم‌افزارهای منتخبی است که به کاربران این اجازه را می‌دهد که حامل‌ها را به خطوط حمل‌ونقل اختصاص دهند تا بدین وسیله به صورت اتوماتیک‌وار کلیه حامل‌های منتخب، واگذار شوند و قیمت‌گذاری نیز صورت گیرد.

  1. نرم‌افزار لجستیک کاربردی Ramp Enterprise WMS

نرم‌افزار لجستیک کاربردی Ramp Enterprise WMS  از جمله نرم‌افزارهایی است که عمل نظارت و ردیابی بر مواد داخل انبار را انجام می‌دهد. از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به کنترل موجودی داخل انبار از چند طرق مختلف در عملیات روزانه اشاره کرد.

  1. نرم‌افزار لجستیک کاربردی High Jump TMS

نرم‌افزار لجستیک کاربردی High Jump TMS نیز یک نرم‌افزار مدیریت حمل‌ونقل است که دارای قابلیت‌هایی همچون مدیریت صورت حساب بارها، مدیریت حامل، توزیع بار و… را دارا است.

  1. نرم‌افزار لجستیک کاربردی Transportation Solutions

نرم‌افزار لجستیک کاربردی Transportation Solutions، نیز در ردیف نرم‌افزارهای حسابداری یکپارچه بسیار پرکاربرد مخصوص شرکت‌های حمل‌ونقل محسوب می‌شود.

  1. نرم‌افزار لجستیک کاربردی SAP Business One

نرم افزار لجستیک کاربردی SAP Business One  از جمله نرم‌افزارهایی است که  دارای قابلیت‌هایی جامعی است و در مدیریت کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ کاربرد دارد.

سخن پایانی

در این مقاله 20 نرم‌افزار لجستیک کاربردی معرفی شدند و ویژگی‌ها و مشخصات هر کدام نیز بیان شد. بدیهی است که با دارا بودن اطلاعات کافی در زمینه هر کدام از این نرم‌افزارها می‌توان انتخاب شایسته‌تری داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *