مراحل کلی ارسال کالا به خارج از کشور

سیاست‌ها و قوانین ارسال کالا به خارج از کشور در ایران از گذشته تا به امروز دچار تحولات زیادی شده است. در گذشته، فرایند ارسال کالا از طریق مراجعه به شرکت ملی پست امکان‌پذیر بود؛ اما در حال حاضر، این کار نیازمند همکاری با شرکت‌های خصوصی است. بنابراین، آشنایی با مراحل ارسال بار به خارج از کشور به طوری که تحت مقررات تعیین‌شده باشد، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. در ادامه، به شکل مختصر به بررسی نحوه ارسال بار به خارج از کشور می‌پردازیم. 

  1. بررسی قانونی بودن کالا: برخی از کالاها به‌طور کلی در تمامی کشورها و برخی در مناطق خاص، جزو کالاهای ممنوعه محسوب می‌شوند. از جمله کالاهای ممنوعه‌ای که به‌طور کلی ارسال آن‌ها منع شده است، می‌توان به مواد مخدر، حیوانات، مشروبات الکلی و غیره اشاره کرد. بنابراین، لازم است قبل از هر گونه تصمیم‌گیری برای ارسال کالا به خارج از کشور، لیست کالاهای ممنوعه را بررسی کرده و در صورت نیاز، مجوزهای لازم را دریافت کنید.

 

  1. انتخاب روش ارسال کالا: شیوه‌های متنوعی برای ارسال کالا به خارج از کشور وجود دارد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه این مطلب، به بررسی دقیق‌تر روش های ارسال کالا به خارج از کشور می‌پردازیم.

 

  1. بررسی اطلاعات مهم بار و ارائه مدارک مورد نیاز: هر کالا ویژگی‌های خاص خود را مانند وزن، حجم و غیره دارد که باید طبق این اطلاعات، هزینه و روش ارسال را انتخاب کنید. همچنین، آماده‌سازی اسناد و مدارک لازم که استانداردهای بین‌المللی را داشته باشند، حائز اهمیت است.

 

  1. بسته‌بندی کالا: شرکت‌های حمل‌ونقل کالا تا حدودی توان محافظت از کالای شما را دارند و در خارج از این محدوده مسئولیتی بابت شکستن، اشتعال و غیره ندارند. بنابراین، لازم است طبق ویژگی‌های کالا و قوانین شرکت ارائه‌دهنده خدمات، به بسته‌بندی صحیح و اصولی کالای خود بپردازید.

 

  1. بررسی و انتخاب معتبرترین شرکت برای ارسال کالا: در فرآیند ارسال کالا به خارج از کشور، مستلزم پرداخت هزینه‌هایی خواهید بود. در این پروسه، اگر شرکت اشتباهی را انتخاب کرده باشید، با مشکلاتی از جمله آسیب به کالا و تأخیر در تحویل مرسوله مواجه خواهید شد.

 

روش های ارسال کالا به خارج از کشور

با توجه به ویژگی‌های کالا و انتظارات شما از شرکت ارائه‌دهنده خدمات، روش‌های گوناگونی برای ارسال کالا به خارج از کشور وجود دارد. هر یک از روش‌های موجود، مزایا و معایب خود را داشته و هزینه‌های متفاوتی برای هر یک باید پرداخت شود. در ادامه، برای تسهیل فرآیند ارسال کالا به خارج از کشور شما، رایج‌ترین روش‌ها را بررسی کرده‌ایم؛ بنابرین پیش از هر گونه تصمیم‌گیری، مطالعه مطالب ارائه‌شده ضروری است.

ارسال کالا به خارج از کشور از طریق روش DTD

شرکت‌های حمل‌ونقل و جابجایی کالای گوناگونی وجود دارند که از طریق شبکه‌های بین‌المللی، کالای شما را به ایمن‌ترین شکل ممکن جابجا می‌کنند. روش Door to Door بدین صورت است که کالاها از درب منزل جمع‌آوری شده و به آدرس مقصدی که شما تعریف می‌کنید، تحویل داده می‌شود. روش درب به درب در ارسال کالا به خارج از کشور، از سرعت بالایی برخوردار بوده و اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمت، قیمت بالایی را بر روی خدمات خود در نظر می‌گیرند؛ بنابراین، بهتر است زمانی از روش DTD استفاده کنید که نیاز دارید کالای ارسالی تحت نظارت ویژه‌ای قرار بگیرد و شما بتوانید در لحظه آن را ردیابی کنید.

ارسال مرسوله به خارج از کشور از روش ATD و DTA

در میان روش‌های ارزان‌قیمت برای ارسال کالا به خارج از کشور، می‌توانیم روش ATD را که به آن فرودگاه به درب می‌گویند، معرفی کنیم. مراحل کار ATD به این شکل است که کالای ارسالی شما ابتدا به فرودگاه کشور مقصد می‌رسد و سپس از فرودگاه به درب منزل تعیین‌شده تحویل داده می‌شود. روش ATD به‌موازات هزینه کمی که دارد، خدمات اختصاصی کمتری را به مشتریان ارائه می‌دهد اما همچنان یکی از امن‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود.

در مقابل روش ATD برای ارسال کالا به خارج از کشور، روشی به نام DTA نیز وجود دارد. در روش DTA برخلاف ATD، کالاهای ارسالی از درب منزل شخص فرستنده جمع‌آوری شده و به فرودگاه کشور موردنظر تحویل داده می‌شود. اگر آدرس دقیقی از فرد گیرنده ندارید، روش DTA بهترین انتخاب از میان روش های ارسال کالا به خارج از کشور است.

ارسال کالا به خارج از کشور از طریق روش ATA

Airport to Airport که به‌اختصار آن را ATA می‌نامیم، یکی از روش های ارسال کالا به خارج از کشور است. در این روش، کالای ارسالی از فرودگاه شخص فرستنده تحویل گرفته و به فرودگاه شخص گیرنده ارائه می‌شود. معمولاً زمانی از روش ATA استفاده می‌شود که کالای ارسالی از وزن بالایی برخوردار بوده و نیاز است که در کوتاه‌ترین زمان به مقصد برسد. باید افزود که روش ATA با ساده‌سازی فرایندها و کاهش هزینه‌های اضافی مانند انبارداری، جزو مسیرهای ارسال کالا به‌صورت کم‌هزینه است.

DDP: ارسال کالا به خارج از کشور با روش تجاری

تاکنون روش‌هایی را برای ارسال کالا به خارج از کشور به شما معرفی کردیم که همگی هزینه‌های کمی ایجاد می‌کردند. روش DDP برخلاف سایر روش‌ها، هزینه بالایی را برای ارسال کالاها در نظر می‌گیرد. علت هزینه بالای روش تجاری یا DDP این است که شرکت جابجا کننده کالا، تمام هزینه‌های ترخیص کالا، حمل‌ونقل، تحویل و غیره را بر عهده می‌گیرد. در واقع، نقش و مسئولیت شما در این روش تنها تحویل کالا به شخصی است که از طرف این شرکت به شما مراجعه کرده است. به کمک روش DDP می‌توانید ریسک ارسال کالا را به حداقل ممکن کاهش دهید و اگر قصد دارید که کالای حساسی را ارسال کنید، این روش مناسب‌ترین است.

هایپرلوپ چیست؟ (جدیدترین روش ارسال کالا)

هزینه ارسال بار به خارج از کشور چگونه محاسبه می‌شود؟

اکنون که با روش‌های مختلف ارسال کالا به خارج از کشور آشنا شدید، بهتر است که قیمت حدودی ارسال کالا به خارج از کشور را بدانید. برای تخمین قیمت حدودی ارسال کالا به خارج از کشور، در کنار در نظر گرفتن روش ارسال کالا، عواملی چون وزن و حجم کالا، کشور مقصد، میزان خدمات ارائه داده و شرکتی که حمل‌ونقل کالا را انجام می‌دهد، حائز اهمیت هستند. 

قیمت‌های ارسال کالا بر اساس میزان حساسیتی که کالا دارد تغییر می‌کند. همچنین واضح است که هر چه کالا از حساسیت و مراقبت بالاتری برخوردار باشد، هزینه ارسال آن نیز بیشتر خواهد بود. اگر پارامترهای گفته‌شده را بررسی و مشخص کردید می‌توانید از طریق تماس با شرکت‌های پستی و استفاده از ماشین‌حساب‌های آنلاین این دسته از شرکت‌ها، قیمت حدودی را تخمین بزنید.

ارسال کالا به خارج از کشور

جمع‌بندی

ارسال کالا به خارج از کشور فرآیندی پیچیده و حساس است که نیازمند آگاهی از قوانین و مقررات، انتخاب روش مناسب، بررسی هزینه‌ها و انتخاب شرکت معتبر برای ارسال است. با توجه به اینکه هر کالا ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود را دارد، انتخاب روش مناسب برای ارسال می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و افزایش اطمینان از ایمنی کالا تأثیرگذار باشد. همچنین، بررسی دقیق شرایط و آماده‌سازی مدارک لازم می‌تواند از بروز مشکلات و تأخیرها جلوگیری کند. با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید به‌طور موفقیت‌آمیز و مطمئن، کالای خود را به خارج از کشور ارسال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *