هایپرلوپ چیست

هایپرلوپ چیست؛ جدیدترین روش ارسال کالا

ارسال کالا و حمل و نقل افراد، مسئله‌ای است که همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما انسان‌ها بوده و تا کنون راه حل‌های متنوعی برای آن اندیشیده شده است. خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها، هواپیما، قطار و غیره، همگی از جمله مهم‌ترین وسایل نقلیه جهت جابه‌جایی بار و افراد هستند. با این حال پیشرفت در این زمینه متوقف نشده و در سال‌های اخیر فناوری نوظهوری به نام هایپرلوپ برای ایجاد تحول در این عرصه روی کار آمده است. سوال اصلی این‌جاست که هایپرلوپ چیست و چگونه کار حمل و نقل کالا و افراد را انجام می‌دهد؟ در ادامه این مطلب ویژگی‌های این فناوری و تاثیر هایپرلوپ در حمل و نقل شرکت را بررسی خواهیم نمود.

هایپرلوپ چیست؟

احتمالا این نام برای بسیاری از افراد تازگی داشته و هنوز مردم همه کشورهای دنیا به خوبی نمی‌دانند که هایپرلوپ چیست. توجه داشته باشید که این فناوری هنوز به صورت رسمی و گسترده آغاز به کار نکرده و همچنان در مرحله آماده‌سازی و بررسی است.

هایپرلوپ یک سیستم حمل و نقل جدید و متفاوت و به نوعی ترکیبی از قطار و هواپیماست. سیستم هایپرلوپ از یک لوله بسته تشکیل می‌شود که می‌تواند با ارتفاعی از روی زمین یا در داخل زمین قرار گرفته و یک کپسول که افراد یا بارها در داخل آن هستند، به صورت شناور در داخل این لوله حرکت کند.

هوا داخل فضای لوله بسیار کم فشار و نزدیک به خلاء است. به همین علت اصطکاک ایجاد شده در اثر فشار هوا بسیار کاهش یافته و کپسول داخلی می‌تواند با سرعت بسیار بالا، در حدود 750 مایل بر ساعت حرکت کند. نیروی محرکه این حرکت، سیستم‌های فشار و نیروهای الکتریکی و مغناطیسی خواهند بود.

شرکتی که روی پروژه هایپرلوپ کار می‌کند، ترکیبی از متخصصان شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، تحت نظر ایلان ماسک است. ایده این پروژه نخستین بار در سال 2013 توسط همین متخصصان مطرح شد و تاکنون به صورت رسمی افتتاح نشده است.

هایپرلوپ در کنار سرعت و ظرفیت بالا برای جابه‌جایی بار و افراد، مصرف انرژی بسیار پایینی دارد و به همین دلیل تولید آلاینده‌های ناشی از مصرف سوخت را کاهش خواهد داد. با سرعت بالای این وسیله می‌توان فاصله بین شهرها و کشورها را در زمان بسیار کوتاه‌تر از هواپیما یا روش‌های دیگر طی کرد و به مقصد رسید.

همچنین ایده استفاده از این لوله‌های خلاء حاوی کپسول هایپرلوپ، برای مسیرهای آبی و در زیر آب نیز مطرح شده است.

هایپرلوپ چطور حرکت می‌کند؟

با دانستن این موضوع که هایپرلوپ چیست، شاید این سوال برای بسیاری از افراد به وجود بیاید که این وسیله چطور با سرعت بسیار بالا حرکت می‌کند. وسیله نقلیه در سیستم هایپرلوپ درون یک لوله قرار می‌گیرد و با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، از جمله فشار هوا و نیروی مغناطیسی، حرکت می‌کند. دو روش متداول برای حرکت وسیله نقلیه در این سیستم عبارتند از:

  • فشار هوا: در این روش، داخل لوله هایپرلوپ یک فشار هوای بسیار پایین (وکیوم) ایجاد می‌شود. وسیله نقلیه داخل لوله با کاهش مقاومت هوا به حداقل میزان ممکن، سرعت بسیار بالایی را تجربه می‌کند. برای حفظ فشار وکیوم، لوله با سیستم هواگیری پیشرفته مجهز می‌شود.
  • نیروی مغناطیسی: این روش از قانون لورنتز استفاده می‌کند. وسیله نقلیه با استفاده از مغناطیس‌های محوری و موتورهای الکتریکی درون لوله، به صورت معلق قرار می‌گیرد و حرکت می‌کند. مغناطیس‌های قوی در دیواره‌های لوله و روی وسیله نقلیه قرار داده می‌شوند تا جاذبه مغناطیسی بین آن‌ها ایجاد شود و وسیله نقلیه را در محور مورد نظر حرکت دهد. این روش می‌تواند سرعت بسیار بالایی را برای وسیله نقلیه فراهم کند.

در هر دو روش، کنترل دقیق سرعت و جابه‌جایی وسیله نقلیه توسط سیستم هوشمند انجام می‌شود تا ایمنی و کارایی سیستم تضمین شود.

ویژگی‌ها و مزایای هایپرلوپ

اکنون که می‌دانیم هایپرلوپ چیست، بهتر می‌توانیم ویژگی‌ها و مزایای این وسیله نقلیه را بررسی نماییم. همه ما به خوبی با ایرادات و معایب وسایل نقلیه امروزی مانند خودرو، هواپیما، قطار، کشتی و غیره آشنایی داریم. این وسایل نقلیه معمولا مصرف سوخت و انرژی بالا، تولید آلاینده فراوان و اغلب سرعت پایینی دارند.

به همین علت پروژه هایپرلوپ با اشراف بر این ایرادات و معایب، سعی در برطرف کردن آن‌ها تا جای ممکن داشته است. با توجه به بالا رفتن سرعت زندگی و نیاز به جابه‌جایی سریع بین دو نقطه از دنیا، هایپرلوپ می‌تواند آینده صنعت حمل‌ونقل و لجستیک را متحول کند.

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای هایپرلوپ عبارتند از:

  • سرعت بسیار بالا: اگر هایپرلوپ آغاز به کار کند، سریع‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی و جابه‌جایی بار خواهد بود. شما به کمک این وسیله می‌توانید فاصله بین دو شهر را در نصف زمان عادی طی کنید و بارهای خود را با نهایت سرعت ارسال کنید. این ویژگی برای شرکت‌های لجستیک یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.
  • کاهش اتلاف زمان: اگر تاکنون یک بار از کشور دیگری سفارش داده باشید، احتمالا آن را با هواپیما یا کشتی دریافت کرده و مدت‌ طولانی منتظر مانده‌اید. هایپرلوپ می‌تواند مشکل زمان در رسیدن به مقاصد دور را تا حد زیادی رفع نموده و مشکلات جابجایی بارهایی مانند مواد غذایی که باید سریعا به مقصد برسند را حل کند.
  • کاهش هزینه‌های لجستیک: اگر مدیر بخش لجستیک یک شرکت باشید، حتما از هزینه‌هایی که تاخیر در ارسال بار و به طور کلی سرعت کند این فرایند با روش‌های کنونی در پی دارد مطلع هستید. با کمک هایپرلوپ و پیشرفت آن بین تمامی کشورها، می‌توان هزینه‌های جابه‌جایی را به میزان قابل توجهی کاهش داد و این فرایند را بسیار ساده‌تر کرد.
  • کاهش خطا و افزایش امنیت: از آنجایی که سیستم هایپرلوپ بدون نیاز به حضور نیروی انسانی می‌تواند بارهای شما را جابه‌جا کند، احتمال بروز خطاهای انسانی در سیستم لجستیک کاهش خواهد یافت. همچنین امنیت بارهای شما و یا سفرهایتان بسیار بالا می‌رود.

بنابراین با وجود هایپرلوپ در آینده‌ای نه چندان دور، دیگر نیاز نیست پروازهای 12 ساعت به بالا را تحمل کنید و ساعت ها از کشوری به کشور دیگر سرگردان شوید. همچنین بارهای شما می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن جابه‌جا شده و به مقصد برسند. مشکلاتی مانند سقوط هواپیما و ترس از پرواز دیگر شما را آزار نخواهد داد و می‌توانید با امنیت بالا و خیال آسوده سفر کنید.

تاثیر هایپرلوپ در حمل و نقل شرکت‌ لجستیک

شاید اگر تاکنون با بخش لجستیک یک شرکت حمل و نقل یا فروش کالا سروکار نداشته‌اید، به خوبی ندانید که مشکلات اساسی این سیستم چیست. دو مسئله زمان و هزینه، همواره عواملی هستند که باید توسط کارشناسان این حوزه راه حلی برای کاهش آن‌ها پیدا شود. اکنون که می‌دانیم ویژگی‌های هایپرلوپ چیست، بهتر می‌توانیم درک کنیم که این سیستم چطور می‌تواند این مسائل را حل کند.

همچنین در ابعاد بزرگتر، با توجه به حجم حمل و نقل روزانه در سراسر دنیا و توسط انواع وسایل نقلیه، حجم مصرف انرژی و تولید آلاینده توسط این وسایل بسیار زیاد است. بنابراین متخصصانی که مشغول توسعه هایپرلوپ هستند، با در نظر گرفتن این موضوع، سعی در کاهش انرژی مصرفی و آلاینده‌های ناشی از تولید و مصرف آن دارند.

با وجود سرعتی در حدود 10 برابر بیشتر از سریع‌ترین هواپیماهای باری یا مسافری، هایپرلوپ می‌تواند هزینه و زمان مصرفی در روش‌های دیگر را کاهش دهد. به همین علت تاثیر هایپرلوپ در حمل و نقل شرکت لجستیک، بسیار چشمگیر است و شرکت‌های حمل و نقل بسیاری در سراسر دنیا به دنبال استفاده از این تکنولوژی هستند.

هایپرلوپ در آینده

از آنجایی که سیستم هایپرلوپ هنوز به صورت رسمی شروع به کار نکرده، تقریبا نمی‌توان به طور دقیق گفت که آینده هایپرلوپ چیست و این پروژه چطور پیش خواهد رفت. طبیعتا مانند هر نوآوری و پیشرفت دیگری در دنیا، این پروژه نیز با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهد بود.

قطعا پیش‌بینی‌های لازم توسط متخصصین پروژه انجام شده و راه حال‌های مناسب در دست بررسی هستند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 میلادی، استفاده از هایپرلوپ در برخی کشورها آغاز شده و تا سال 2040 به استفاده گسترده در حوزه لجستیک برسد.

با ساخت اولین لوله‌های هایپرلوپ و حرکت اولین کپسول‌ها در داخل لوله، می‌توان مشکلات و ایرادات آن را به دست آورد. همچنین چالش‌های بسیار بر سر راه این پروژه قرار خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها مسئله ساخت لوله‌های خلاء با کمترین هزینه است.

همچنین مسئله ایمنی حرکت و مصرف حداقلی انرژی و تولید آلاینده، موضوعاتی هستند که متخصصان پروژه در حال کار روی آن می‌باشند. با توجه به پیشبینی‌ها، تا سال 2030 می‌توان از این سیستم برای جابه‌جایی افراد و بار بین شهرها و کشورها و همچنین در داخل شهر به منظور کاهش ترافیک و آلودگی شهری استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کامل این موضوع پرداختیم که هایپرلوپ چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد. این سیستم جدیدترین تکنولوژی حال حاضر دنیا در زمینه حمل و نقل است که برای جابه‌جایی بار و افراد ساخته می‌شود. این وسیله می‌تواند به علت دارا بودن سرعت بسیار بالاتر از سایر وسایل نقلیه موجود، زمان جابه‌جایی بار و افراد بین شهرها، کشورها و حتی قاره‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

با وجود این که این وسیله هنوز به صورت رسمی به استفاده عمومی نرسیده است، اما ورود آن به عرصه حمل‌ونقل در آینده‌ای نزدیک چندان دور از انتظار نیست. به کمک سیستم هایپرلوپ می‌توان پیشرفت‌های بسیاری را در عرصه لجستیک و حمل و نقل تجربه کرد.

سوالات متداول

1-چه شرکت‌هایی می‌توانند از هایپرلوپ استفاده کنند؟

انواع شرکت‌های حمل و نقل و لجستیک که کار آن‌ها جابه‌جایی بار و افراد است، می‌توانند متقاضی استفاده از سیستم هایپرلوپ باشند. در حال حاضر شرکت‌های مطرح دنیا در زمینه حمل و نقل، در حال همکاری با این پروژه بوده و به زودی می‌توانیم شاهد رشد بیشتر آن باشیم.

2-آیا هایپرلوپ باری با هایپرلوپ برای جابه‌جایی افراد متفاوت خواهد بود؟

هنوز اطلاعات دقیقی از این مسئله در دست نیست، اما طبیعتا فضای داخلی کپسول که برای جابجایی افراد طراحی می‌شود با فضای داخلی کپسول باری تفاوت خواهد داشت.

3-آیا هزینه استفاده از هایپرلوپ بالا خواهد بود؟

از آنجایی که هایپرلوپ هنوز وارد بازار و سیستم حمل و نقل دنیا نشده است، پیشبینی هزینه‌های استفاده از آن کمی دشوار است. با این حال این احتمال وجود دارد که به علت مصرف کمتر انرژی و زمان و همچنین نیروی انسانی، هزینه استفاده از آن نسبت به هواپیما کمتر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *