ارزانترین روش ارسال کالا

ارزانترین روش ارسال کالا برای سازمان‌ها در سال 2023

امروزه با افزایش تعداد فروشگاه‌های اینترنتی و استقبال مردم از خرید غیر حضوری و توجه آنها به سرویس پرداخت در محل، انتخاب بهترین و ارزان‌ترین روش ارسال کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت ارسال کالا به عنوان بخش مهمی از بازرگانی و تجارت مطرح می‌شود. با توجه به اینکه نیازها و فعالیت‌های فروشگاه‌های اینترنتی در حال گسترش هستند، روش‌های ارسال مرسولات نیز بسیار متنوع شده‌اند و برای انتخاب ارزانترین روش ارسال کالا گزینه‌های متعددی پیش روی صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی قرار دارد. در حقیقت راهکارهای کاهش هزینه ارسال محصولات بایستی در اولویت کار صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی قرار بگیرد. پست یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ارتباطی و ارسال کالا از گذشته تا به امروز بوده است. در حال حاضر علاوه بر پست سازمان‌های پستی و ارسال کالای دیگری نیز وجود دارند که افراد می‌توانند از آنها برای کاهش هزینه ارسال محصولات خود استفاده نمایند. ما در این مقاله قصد داریم درباره ارزانترین روش ارسال کالا برای سازمان‌ها در سال 2023 مطالبی را ارائه دهیم.

انتخاب بهترین روش ارسال کالای فروشگاه اینترنتی

هر کسب و کاری برای ارسال مرسولات خود عوامل مختلفی را مدنظر قرار می‌دهد. در حقیقت معیارهای انتخاب شیوه ارسال کالا بستگی به نیازهای شما دارند، برخی از این معیارها عبارتند از: سرعت تحویل، امنیت، هزینه ارسال کالا، پوشش جغرافیایی، خدمات پیگیری، حجم و وزن کالا و…

به طور کلی شرکت‌های پستی، تنوع زیادی برای ارائه و ارسال محصولات خود دارند. این شرکت‌ها از نظر اجرا در دو دسته پست کالا و استفاده از پیک قرار می‌گیرند. هر یک از شرکت‌های پستی، بخش‌های مختلفی از نیازهای لجستیکی فروشگاه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند که در ادامه چند شرکت پستی مهم راه معرفی خواهیم کرد.

  • شرکت پست ملی

یکی از روش‌های ارسال محصولات، استفاده از خدمات شرکت ملی پست است. برای استفاده از این روش صاحبان کسب‌وکار، کالای خود را به دفاتر پیشخوان دولت می‌برند. در آنجا محصول را بسته‌بندی کرده و پس از انتخاب نحوه ارسال، محصول مورد نظر برای مشتری فرستاده می‌شود. شرکت پست ملی به سه روش مختلف محصولات را برای مشتریان ارسال می‌کند؛ این سه روش عبارتند از:

پست سفارشی

پست سفارشی رایج‌ترین روش ارسال محصولات این شرکت است. محصول مورد نظر در بازه زمانی ۵ تا ۷ روز ارسال می‌شود و حداکثر وزن کالا بایستی ۴۰ کیلوگرم باشد. این روش ارزانترین روش ارسال کالای شرکت پست ملی است.

پست پیشتاز

این روش هزینه معقول و سرعت خوبی دارد. به همین دلیل در بین کسب و کارها روش محبوبی محسوب می‌شود. در روش پست پیشتاز حداکثر وزن اقلام باید ۲۵ کیلوگرم باشد و ظرف مدت ۲۴ الی ۷۲ ساعت به دست مشتریان می‌رسند.

پست ویژه

پست ویژه دارای سرعت ارسال بالایی است و سفارش‌های مشتریان در عرض ۱۰ الی ۲۴ ساعت به دست آنها می‌رسد. این سرویس در مقابل روش‌های قبلی دارای هزینه بالاتری است و افراد می‌توانند در شرایط اضطرار از آن استفاده کنند.

  • تیپاکس

به منظور استفاده از خدمات تیپاکس افراد می‌توانند با دفتر نمایندگی آن تماس گرفته و درخواست خود را اعلام کنند. همچنین امکان ثبت سفارش از طریق سایت شرکت تیپاکس و اپلیکیشن مای تیپاکس نیز برای کاربران وجود دارد. پس از انجام این مراحل، ماموری در محل شما حاضر می‌شود و پس از بسته‌بندی محصولات آن‌ها را تحویل گرفته و به دست خریداران می‌رساند. مدت زمان ارسال مرسولات با تیپاکس بین ۱ الی ۴ روز کاری متغیر است.

  • الوپیک

یکی دیگر از روش‌های ارسال کالاها استفاده از خدمات شرکت الوپیک است. این شرکت سفارش‌های مشتریان را با وانت یا موتور به مقصد می‌رساند. شما می‌توانید برای ثبت سفارش، از طریق اپلیکیشن یا سایت این شرکت اقدام نمایید. پس از ثبت سفارش بسته را به پیک تحویل داده و به صورت لحظه‌ای مکان آن را در گوگل مپ رصد می‌کنید. شرکت الوپیک ۳ سرویس را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • سرویس الو پست

این سرویس سفارش‌های مشتریان را به شهرستان‌ها ارسال می‌کند و نوع وسیله) موتور یا وانت) را با توجه به وزن و ابعاد کالا تعیین می‌کند.

  • سرویس الوپیک

این سرویس خدمات درون شهری را در تهران ارائه می‌دهد و محصولات از طریق موتور سیکلت به دست مشتریان می‌رسد. حداکثر وزن بار در این روش ۲۵ کیلوگرم است.

  • سرویس الو وانت

حداکثر وزن بار مرسولات برای این روش ۱۵۰ کیلوگرم است و همچنین ابعاد آن‌ها می‌تواند به اندازه صندلی عقب و صندوق وانت بار باشد.

هزینه‌های ارسال پستی الوپیک بر اساس وزن، ابعاد بار، وضعیت آب و هوا، چگونگی انجام بسته‌بندی و ساعت ارسال یا ترافیک تعیین می‌شوند. در هر یک از این روش‌ها شما می‌توانید درخواست خدمات ارسال انبوه را داشته باشید و با شرکت الوپیک قرارداد ببندید.

  • اسنپ باکس

شرکت اسنپ با استفاده از پیک موتوری خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دهد. این شرکت در حال حاضر در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، قم، شیراز، تبریز، کرج، اهواز، یزد و کرمان فعالیت دارد. ثبت سفارش در اسنپ باکس فقط در صفحه وب و اپلیکیشن اسنپ باکس ممکن است. پس از ثبت درخواست، محصولات توسط مامور اسنپ باکس با خودرو یا موتور به مقصد فرستاده می‌شوند.

سرویس‌های شرکت اسنپ باکس به شرح زیر است:

  • موتور بدون جعبه

موتورهای این شرکت می‌تواند بسته‌های حداکثر ۲۵ کیلوگرم و ابعاد ۴۵*۴۵*۴۵ سانتی‌متر را حمل کنند.

  • موتور با جعبه

در صورت نیاز به باکس می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

  • وانت سبک و وانت سنگین

در صورتی که بار شما وزنی بیش از ۲۵ کیلوگرم و ابعاد بزرگی داشته باشد، بایستی از سرویس‌های وانت بار این شرکت استفاده نمایید.

  • فروش کالا

در این سرویس فروشندگان سفارش مشتریان را ارسال می‌کنند و پس از دریافت محصول توسط مشتری، هزینه پرداخت می‌شود.

  • چاپار

یکی دیگر از شرکت‌های پستی در ایران چاپار است که خدمات خود را در سراسر کشور ارائه می‌دهد. در این شرکت ثبت سفارش به صورت تلفنی انجام می‌شود و در اولین فرصت بسته‌های سفارشی برای مشتریان ارسال می‌شوند. همچنین شما می‌توانید با مراجعه حضوری به دفاتر این شرکت بار خود را تحویل دهید. تمامی مرسولات بر اساس مسافت در طی ۲۴ الی ۷۲ ساعت به دست مشتریان می‌رسند.

سرویس‌های شرکت چاپار به شرح زیر است:

  • چاپار اکسپرس

چاپار اکسپرس یکی از شیوه‌های ارسال کالا است که در طی مدت زمان ۲۴ الی ۴۸ ساعت، مرسولات را به دست مشتریان می‌رساند.  با توجه به اینکه سرعت تحویل‌دهی در این روش بالا است، طبیعتا تعرفه بیشتری نیز خواهد داشت.

  • چاپار پلاس

در سرویس چاپار پلاس صاحبان کسب‌وکار می‌توانند زمان دریافت مرسوله و تحویل آن را به طور دقیق مشخص نمایند.

  • تجارت الکترونیک

در صورت نیاز به بسته‌بندی کالاها و یا انبار می‌توانید از سرویس تجارت الکترونیک استفاده کنید. بسیاری از فروشگاه‌ها با مشکل کمبود انبار و فضا برای کالاهای خود روبه‌رو هستند؛ در نتیجه با استفاده از این سرویس به آسانی می‌توانند محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند.

پرداخت در محل

استفاده از سرویس پرداخت در محل یا COD  به این صورت است که فروشنده سفارش خریدار را برای او ارسال می‌کند. بعد از دریافت سفارش توسط مشتری، هزینه آن را دریافت کرده و سپس سرویس چاپار مبلغ دریافت شده را به حساب فروشنده واریز می‌کند.

  • ارزانترین روش ارسال کالا

امروزه کسب و کارهای مختلف به ویژه شرکت‌های نوپا به دنبال کاهش هزینه ارسال محصولات خود هستند. از این رو در این قسمت قصد داریم، ارزان‌ترین روش ارسال کالاها را بررسی نماییم.

۱. ارسال کالا با پست پیشتاز

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، ارسال کالا با پست پیشتاز دارای هزینه معقولی است. هزینه متوسط این سرویس بین ۱۰ الی ۲۵ هزار تومان است. ارسال کالا با پست پیشتاز به سه طریق امکان‌پذیر است:

۱. شما می‌توانید با مراجعه به باجه پستی محصول خود را ارسال کنید که این روش نسبت به روش بعدی حدود ۵ الی ۶ هزار تومان هزینه بیشتری دارد.

۲. در روش دوم شما می‌توانید با عقد قرارداد، محصولات خود را به صورت انبوه برای خریداران ارسال نمایید که هزینه این روش نسبت به روش اول بسیار به صرفه‌تر است.

۳. این روش ارزانترین روش ارسال کالاها با پست پیشتاز است. به طوری که شما با سپردن محصولات خود به این شرکت می‌توانید از تخفیفات آنها بهره‌مند شوید و هزینه ارسال مرسولات خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

۲. ارسال کالا به کمک شرکت‌های پستی خصوصی

در این روش شرکت‌های پستی خصوصی در سراسر کشور نمایندگی‌هایی دارند که با پیک‌های اختصاصی، مرسولات را به دست مشتریان می‌رسانند. هزینه متوسط ارسال محصول در این روش بین ۲۰ الی ۵۰ هزار تومان است. هزینه ارسال این روش نسبت به ارسال کالا با پست پیشتاز بیشتر است؛ اما مدت زمان ارسال حدود ۲ روز کاهش پیدا می‌کند.

۳. ارسال کالا با پیک‌های موتوری

در این روش امکان ارسال مرسولات به سراسر کشور وجود ندارد. هزینه متوسط ارسال بسیار متغیر بوده و بر اساس هزینه درخواستی پیک و یا حقوق پیک شما محاسبه می‌شود. در این روش کسب و کارهای اینترنتی با استخدام پیک، محصولات را ارسال می‌کنند و به طور کلی هزینه‌ها در این روش ممکن است بسیار بالا باشد.

  • چگونه می‌توان هزینه‌های ارسال کالا را با یکدیگر مقایسه کرد؟

برای مقایسه هزینه‌های ارسال محصولات می‌توانید از ۳ روش استفاده کنید:

  • در روش اول با مراجعه به سایت‌های شرکت‌های پستی می‌توانید هزینه‌های ارسال کالا را با یکدیگر مقایسه کنید.
  • در روش دوم با مراجعه به سایت‌های مقایسه قیمت می‌توانید قیمت‌های شرکت‌های پستی مختلف و همچنین شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی را با یکدیگر مقایسه کنید.
  • در روش سوم شما می‌توانید با فروشندگان مشورت کنید و از آن‌ها در مورد ارزان‌ترین روش ارسال کالا و چگونگی کاهش هزینه ارسال پستی سوال کنید.

راهکارهای کاهش هزینه ارسال محصولات

پیرو مبحث بهترین و ارزانترین روش ارسال کالا، قصد داریم به بررسی راهکارهای کاهش هزینه ارسال محصولات بپردازیم.

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، عوامل متعددی در کاهش هزینه ارسال پست  مرسولات تاثیر دارند برخی از این عوامل عبارتند از: وزن بسته، میزان مسافت، شیوه پستی، درون شهری یا برون شهری بودن، حمل و نقل، نوع پیک (موتور یا وانت) و انتخاب گزینه پرداخت در محل و… . از این رو شما با انتخاب هر یک از موارد ذکر شده، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ارسال پستی محصولات خود خواهید داشت.

  • بهینه‌سازی مسیرهای حمل و نقل: با بهینه‌سازی مسیرهای حمل و نقل، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها خواهید شد. برای این کار بایستی یک تیم حرفه‌ای از شرکت‌های بزرگ و یا یک شخص حرفه‌ای مسئولیت برنامه‌ریزی مسیرها را بر عهده بگیرد. انتخاب مسیرهای کارآمد و مقرون به‌صرفه، تعیین ساعات پر ترافیک، در نظر گرفتن ظرفیت بار وسایل نقلیه و دسته‌بندی زمانی تحویل از جمله عواملی هستند که موجب کاهش هزینه ارسال محصولات می‌شوند.
  • ارسال محصولات را به زمان‌های نزدیک ایام تعطیلی محول نکنید: یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه ارسال پستی این است که ارسال کالاهای خود را به زمان‌های نزدیک ایام تعطیلی محول نکنید؛ چرا که سفارشات پستی در این ایام افزایش می‌یابند.
  • افزایش تعداد انبارها و دقت در انتخاب مکان آنها: هرچقدر فاصله انبارها یا مراکز توزیع شما از مکان‌های تحویل بیشتر باشد، بدیهی است که هزینه حمل و نقل شما نیز بیشتر خواهد بود.
  • انتخاب بسته‌بندی مناسب: یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه ارسال پستی محصولات، انتخاب نوع بسته‌بندی است. سعی کنید بسته‌بندی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که محکم، ارزان و سبک باشد؛ برای مثال می‌توانید از نایلون‌های حباب‌دار و یا جعبه‌های راه راه استفاده نمایید.
  • کاهش وزن و حجم بسته‌بندی کالاها: برای کاهش وزن بسته‌بندی محصولات خود می‌توانید از موادی مانند: کاغذ بسته‌بندی، نایلون حباب‌دار یا بالش هوا استفاده کنید. همچنین یکی دیگر از تکنیک‌های کاهش هزینه ارسال پستی محصولات، کاهش حجم بسته‌بندی آن‌ها است.
  • استفاده از روش‌های تشویقی به منظور افزایش قیمت سبد کالای مشتریان: با ارائه گزینه حمل و نقل رایگان که به مقدار مشخصی از خرید محصولات اختصاص می‌یابد، شما می‌توانید ارزش سبد خرید مشتریان را افزایش دهید. در حقیقت سود ناشی از فروش بیشتر موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود.

همکاری با شرکت‌های پستی موفق: همانطور که اشاره کردیم انتخاب ارزان‌ترین روش ارسال کالا با مقایسه ‌شرکت‌های پستی مختلف امکان‌پذیر است. از این رو شما می‌توانید پس از مذاکره و مقایسه چندین شرکت پستی یا سرویس‌های حمل و نقل باعث کاهش هزینه ارسال محصولات خود شوید.

سخن پایانی

امروزه با گسترش فعالیت کسب و کارهای اینترنتی، یکی از دغدغه‌های فروشندگان انتخاب بهترین و ارزانترین روش ارسال کالا است. همانطور که اشاره کردیم عوامل مختلفی مانند: هزینه ارسال کالا، امنیت، سرعت تحویل، پوشش جغرافیایی، خدمات پیگیری، وزن و حجم کالاها و… در انتخاب شیوه ارسال کالاها تاثیر دارند؛ اما انتخاب روشی که موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل فروشگاه شما شود، از اولویت بیشتری برخوردار است. با توجه به مطالب ذکر شده در می‌یابیم که ارسال مرسولات با پست پیشتاز- شرکت‌های واسط پستی، بالاترین رتبه را در کاهش هزینه‌های ارسال دارند. ما در این مقاله درباره ارزانترین روش ارسال کالا برای سازمان‌ها در سال 2023 مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. در پایان از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *