نرم‌افزار لجستیک

مزایا و معایب استفاده از نرم‌افزار لجستیک چیست؟

امروزه در حوزه حمل‌ونقل یکی از فرآیندهای مهم و اساسی برای مدیریت منابع و افراد، لجستیک است. با پیشرفت فناوری و روی کار آمدن انواع تجهیزات هوشمند، فرایند مدیریت لجستیک به نرم‌افزارهای هوشمند سپرده شده است. لجستیک به معنای نقل و انتقال کالاها و خدمات، اطلاعات سرمایه و… در داخل یک زنجیره تامین است. در واقع مدیریت لجستیک به فرآیند تحویل خدمات، کالاها و اطلاعات و سپس انتقال آن‌ها از محل مبدا تا مقصد گفته می‌شود. سازمان‌های مختلف زنجیره تامین برای آن که بتوانند میان عرضه و تقاضا تعادل موثری را برقرار کنند و با مدیریت موجودی‌ها و ارسال به موقع سفارشات به دست مصرف‌کنندگان رضایت مشتریان را تضمین کنند، به فرایندهای لجستیکی موثر و قدرتمندی نیاز دارند. باتوجه به رقابتی شدن کسب‌وکارهای مختلف بسیاری از سازمان‌ها برای تولید خدمات با کیفیت و مقرون به‌صرفه و همچنین ارسال به موقع و ایمن سفارشات به دست مصرف‌کنندگان از نرم‌افزار لجستیک استفاده می‌کنند. نرم افزار لجستیک به مدیران کمک می‌کند تا در هر لحظه ناظر فرایندهای مختلف سازمان باشند و آنها را در مسیر دستیابی به اهداف سازمانی هدایت نماید. ما در این مقاله قصد داریم درباره مزایا و معایب نرم‌افزار لجستیک مطالبی را ارائه دهیم.

  • نرم‌افزار مدیریت لجستیک
  • ویژگی‌های نرم‌افزار لجستیک
  • مزایا و معایب نرم‌افزار لجستیک

فرایندهای لجستیکی شامل لجستیک ورودی، لجستیک خروجی و لجستیک معکوس می‌شوند. لجستیک ورودی به فرایند جابه‌جایی مواد اولیه از تامین‌کنندگان به تولیدکنندگان گفته می‌شود. لجستیک خروجی به معنای انتقال کالاهای نهایی به مراکز توزیع و ارسال آن‌ها به دست مشتریان است. لجستیک معکوس نیز به فرایند بازگشت محصولات معیوب و آسیب دیده گفته می‌شود.

نرم‌افزار مدیریت لجستیک

با توسعه تکنولوژی در حوزه نرم‌افزار برای حل مسائل مدیریت قسمت‌های مختلف سازمان‌ها از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌شود. در صورتی که از نرم‌افزارهای مناسب لجستیک استفاده شود، میزان بهره‌وری سازمان افزایش می‌یابد. مدیران به کمک نرم‌افزار جامع لجستیک می‌توانند به طور موثری قسمت‌های مختلف سازمان را مدیریت و هدایت کنند. یک نرم‌افزار لجستیک مناسب بایستی برای مدیریت بخش‌های انبار، اموال و دارایی‌ها، قراردادها، خرید و تدارکات، کنترل هزینه‌های سازمان، شناسایی تامین‌کنندگان مختلف، شناخت بازار رقابت، کنترل زنجیره تامین، ایجاد ارتباط موثر میان خریدار و فروشنده، خرید منابع یا کالاهای با کیفیت و مقرون به‌صرفه، کاهش زمان پاسخگویی به مشتریان، ارسال به موقع کالاها و… برنامه‌ریزی شده باشد تا بتواند سازمان را در مسیر دستیابی به اهداف خود هدایت کند و موجب افزایش بهره‌وری و کیفیت خدمات آن مجموعه شود.

ویژگی‌های نرم‌افزار لجستیک

در این قسمت قصد داریم به ویژگی‌های مختلف نرم‌افزار لجستیک بپردازیم.

  • تجسم

نرم‌افزار لجستیک با استفاده از دستگاه‌های فناوری اطلاعات، می‌تواند تمامی اطلاعات بخش‌های مختلف سازمان را برای مدیران و کارکنان نمایش دهد. از این رو مدیران و کارکنان می‌توانند در هر لحظه روند فرآیندهای سازمان را مشاهده نمایند.

  • قابلیت کنترل

قابلیت کنترل نرم‌افزار لجستیک به مدیران کمک می‌کند تا روی تمام فرآیندهای سازمان نظارت و کنترل داشته باشند. به عبارت بهتر، قابلیت کنترل‌پذیری نرم‌افزار لجستیک می‌تواند موانع و ریسک‌ها را شناسایی کند و هنگام بروز مشکلات و چالش‌ها اقدامات کنترلی را تدوین و ارزیابی نماید.

  • خودکارسازی

یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم لجستیک هوشمند، خودکارسازی آن است. در حقیقت نرم‌افزار لجستیک به کمک این قابلیت خود می‌تواند با شناسایی خودکار تجزیه و تحلیل داده‌ها و پردازش اطلاعات بدون حضور افراد و یا با حضور تعداد کمی از کنارکنان موجب دستیابی سازمان به اهداف خود شود. علاوه بر این نرم‌افزار خودکار لجستیک موجب سرعت بخشیدن به کارهای سازمان و کاهش حجم کار کارکنان می‌شود.

  • هوش مصنوعی

نرم‌افزار لجستیک با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های موجود می‌تواند نیازهای مختلف سازمان را شناسایی و برآورده کند.

  • اطلاع رسانی

نرم‌افزار لجستیک هوشمند می‌تواند تمام داده‌ها را جمع‌آوری و سپس تجزیه تحلیل کند و همچنین هشدارهای لازم را به مدیران و کارکنان اطلاع دهد.

  • شبکه‌سازی

نرم‌افزار لجستیک با استفاده از فضای ابری خود می‌تواند در هر لحظه تمام اطلاعات سازمان را برای کارکنان و مدیران به اشتراک بگذارد تا موجب افزایش کارایی حمل‌ونقل و لجستیک شود.

مزایا و معایب افزار لجستیک

همانطور که اشاره کردیم، فرایند لجستیک شامل مدیریت زنجیره تامین و حمل‌ونقل کالاها از مبدا تا مقصد نهایی است. هر بخشی از فرایندهای لجستیک بایستی به طور کارآمد و مناسبی مدیریت شوند تا موجب تحقق اهداف سازمان شوند. در این قسمت به مزایا و معایب نرم‌افزار لجستیک اشاره خواهیم کرد.

  • مزایا

  1. مدیریت موجودی پیشرفته

یکی از مزایای نرم‌افزار لجستیک مدیریت موجودی است. این جنبه حیاتی از زمانی که مواد اولیه و کالاها به داخل انبار می‌آیند تا هنگام برچسب‌گذاری، ذخیره‌سازی، پردازش و بسته‌بندی آن‌ها بر وضعیت موجود نظارت می‌کند. استفاده از نرم‌افزار لجستیک به دلیل برخورداری از ویژگی مدیریت موجودی پیشرفته موجب کاهش خطاهای انسانی و خودکار‌سازی وظایف می‌شود .

  1. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات

هنگامی که منابع و اطلاعات متفاوت و ناهمگن هستند، مدیریت داده‌ها امر بسیار دشواری خواهد بود. از این رو مدیران با استفاده از نرم‌افزار لجستیک به سادگی می‌توانند تمام اطلاعات فرایند قسمت‌های مختلف سازمان را به طور یکپارچه دسته‌بندی کنند و چالش‌های موجود را با اطمینان خاطر برطرف سازند. نرم‌افزار لجستیک استخراج اطلاعات را بسیار ساده‌تر می‌کند. از طرفی با توجه به نوع کارایی این نرم‌افزار می‌توان گفت اطلاعات استخراج شده کاملاً قابل اعتماد و موثق هستند.

  1. حمل و نقل ایمن

یکی از دلایل موفقیت سازمان‌های بزرگ حمل‌ونقل ایمن کالاها و تحویل نهایی آن‌ها به دست مشتریان است. یکی از مزایای نرم‌افزار لجستیک این است که به رانندگان این امکان را می‌دهد تا بهترین مسیرها را از نظر حجم ترافیک، خرابی جاده‌ها، وضعیت آب و هوا و… انتخاب نمایند. از طرفی به مدیران سازمان کمک می‌کند تا در هر لحظه از وضعیت رانندگان و وسایل نقلیه مطلع شوند و از تحویل به موقع کالاها را به دست مشتریان اطمینان حاصل نمایند.

  1. ایجاد شفافیت

نرم‌افزار لجستیک موجب ایجاد شفافیت بیشتر در سازمان می‌شود. این امر به مدیران کمک می‌کند تا هزینه‌ها را به بهترین شکل ممکن کنترل کنند و موجب کاهش ناکارآمدی‌های سازمان شوند، از طرفی باعث شناسایی مشکلات و چالش‌های زنجیره تامین نیز خواهد شد.

  1. بهبود تجربه مشتری

نرم‌افزار لجستیک با تحویل سریع و ایمن سفارش‌ها موجب افزایش رضایت مشتریان می‌شود که در نهایت بهره‌وری و فروش سازمان را افزایش می‌دهد.

  1. پیشگیری از بروز خسارتها

نرم‌افزار لجستیک با کنترل جامع و لحظه‌ای فرآیندهای سازمان، اطلاعات و داده‌ها را به طور دقیق ارزیابی و جمع‌آوری می‌کند تا از بروز ضررها جلوگیری نماید. در واقع نرم‌افزار لجستیک با محاسبه دقیق موجودی‌ها و و اطلاع از شرایط ذخیره‌سازی کالاها از هدر رفتن و آسیب دیدن منابع جلوگیری می‌کند.

  1. کاهش خطاهای پرهزینه

نرم‌افزار لجستیک با استفاده از برنامه‌ریزی خودکار، ذخیره‌سازی خودکار اطلاعات، سنجش میزان سوخت و اطلاع از موجودی‌های انبار موجب کاهش هزینه‌های سازمان می‌شود.

  • معایب

امروزه با وجود نرم‌افزارهای لجستیکی متاسفانه موانعی بر سر راه توسعه مدیریت زنجیره تامین و لجستیک وجود دارد که نرم‌افزارهای لجستیکی نیز نمی‌توانند به سادگی این مسائل را برطرف نمایند. از جمله موانع توسعه لجستیک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شبکه‌های جاده‌ای ناکافی
  • کمبود تعداد انبارها
  • وسایل حمل و نقل فرسوده
  • زیرساخت‌های ناکافی مخابراتی
  • چالش‌های اقتصادی
  • شبکه راه آهن قدیمی
  • ناکارآمدی نظام مالیاتی
  • سیستم بانکی ناکارآمد
  • کمبود اطلاعات در بازار
  • بازار کوچک داخلی
  • کمبود نیروی انسانی متخصص
  • درک ضعیف از اقتصاد رقابتی

سخن پایانی

در دنیای امروز با رقابتی شدن کسب و کارهای مختلف، سازمان‌های بزرگ و کوچک علاوه بر تولید محصولات با کیفیت و مقرون به‌صرفه بایستی برای کاهش زمان پاسخگویی به مشتریان و تحویل به موقع سفارشات برنامه‌ریزی نمایند. از این رو مدیران با انتخاب نرم‌افزار لجستیک جهت ساده‌سازی انجام فرایند‌های مختلف یک مجموعه و مدیریت بهتر زنجیره تامین می‌توانند کارایی و کنترل عملیات لجستیکی را بهبود بخشند. همانطور که اشاره کردیم، نرم‌افزار لجستیک دارای مزایای فراوانی است که به کمک آن‌ها می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری سازمان‌ها شود. از جمله مزایای نرم‌افزار لجستیک می‌توان به مدیریت موجودی، پیش‌بینی تقاضا، انبارداری، سفارش گردانی، مدیریت زنجیره تامین، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، حمل‌ونقل مقرون به‌صرفه، افزایش کیفیت محصولات، انتخاب مسیرهای مناسب جهت حمل‌ونقل کالاها، بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی، بهبود نرخ رضایت مشتری، قابلیت ردیابی محصولات، کاهش هزینه‌های عرضه، افزایش کارایی فرایند‌های حسابداری، افزایش سودآوری سازمان، ایجاد مزیت رقابتی، ارائه گزارش‌های لحظه‌ای و دقیق، قابلیت ردیابی و مشاهده وسایل نقلیه و… اشاره کرد. ما در این مقاله به مزایا و معایب نرم‌افزار لجستیک اشاره کردیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *