نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین

نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین

یکی از مفاهیم اساسی در کسب و کارهای اقتصادی و حوزه تجارت واژه لجستیک است. مفهوم لجستیک به شیوه‌های مختلفی از قبیل فرایند جابه‌جایی و ذخیره‌سازی کالاها مدیریت پشتیبانی و زنجیره تامین و… نیز بیان می‌شود. به طور کلی لجستیک به جابه‌جایی و انتقال کالاها از یک مکان به مکان دیگر گفته می‌شود که شامل دو فرآیند حمل‌ونقل و انبارداری است. از طرف دیگر مفهوم زنجیره تامین به مجموعه‌ای از کسب‌وکارها گفته می‌شود که طی فرآیندهای خاصی با یکدیگر همکاری می‌کنند. لجستیک یکی از این فرایندها محسوب می‌شود که شامل مراحل تولید تا توزیع کالاها است. مدیران لجستیک برای تحقق اهداف سازمانی خود دارای چهار وظیفه اساسی از قبیل: مدیریت انبارداری، مدیریت حمل‌ونقل، مدیریت زنجیره تامین و مدیریت ارتباط با مشتریان است. انجام تمامی این وظایف در زمان مناسب و به طور دقیق امری بسیار دشوار و طاقت فرسا است. از این رو نرم‌افزارهای مدیریت لجستیک به کمک مدیران لجستیک آمده‌اند تا بتوانند به کمک آن‌ها ناوگان خود را مدیریت کنند و برای تحقق اهداف سازمانی خود با خیال آسوده گام بردارند. نرم‌افزارهای لجستیک دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که مدیران می‌توانند با توجه به چالش‌های متنوع کسب‌وکار خود از ویژگی‌های آن‌ها بهره‌مند شوند. ما در این مقاله قصد داریم درباره نرم‌افزار لجستیک و نقش نرم‌افزار لجستیک در زنجیره تامین مطالبی را برای شما عزیزان مطرح کنیم تا هنگام انتخاب و خرید نرم‌افزار صحیح، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده باشید.

ویژگی‌های نرم افزار لجستیک

زنجیره تامین در حقیقت به مجموعه‌ای از معاملات اطلاق می‌شود و لجستیک یک حلقه بسیار مهم در این زنجیره است. به طور کلی کاربرد نرم‌افزار لجستیک برای مواردی از قبیل: مدیریت جمع آوری کالاها، مدیریت ذخیره‌سازی منابع و انتقال منابع از مبدا و مقصد است. در ادامه به برخی از خصوصیات نرم‌افزار لجستیک اشاره خواهیم کرد.

  • مدیریت ساده فرایندها

نرم‌افزار لجستیک می‌تواند فرایند ثبت عملیات را محاسبه کند و همچنین فرایند‌های مربوط به رهگیری محصولا، موجودی کالاها و… را به راحتی انجام دهد.

در حقیقت این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سادگی اطلاعات مالی خود را ثبت و مدیریت نمایید و با به‌کارگیری آن مدیریت بسیار ساده‌ای را تجربه کنید. وجود سیستم‌های نرم‌افزار لجستیک نقش بسیار مهمی در هدایت راهبردها و استراتژی‌ها برای زنجیره تامین دارد و به برنامه‌ریزی دقیق و همچنین اجرا و پیاده‌سازی آن کمک شایانی می‌کند. نرم‌افزارهای لجستیک می‌توانند اطلاعات مالی را به طور دقیق تحلیل و ارزیابی کنند، از طرفی با ثبت و یا گزارش هزینه‌های معاملات به سادگی می‌توانند اطلاعات مالی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهند.

  • یکپارچگی فرایندهای مدیریتی

امروزه کسب و کارهای مختلف برای جلب توجه مشتریان و رقابت در بازار از روش‌های جدید مدیریت استفاده می‌کنند تا به تامین منابع مدیریت و توزیع آن‌ها بپردازند. از این رو صاحبان کسب‌وکار برای یکپارچگی فرآیندهای سازمان خود به نرم افزارهای لجستیک نیاز دارند تا از این طریق تمامی عملیات‌ها و مراحل کسب‌وکار خود را اجرا و پیاده‌سازی نمایند. در حقیقت شما باید تمام فرآیندهای زنجیره تامین و توزیع کالاها را به واسطه نرم‌افزار لجستیک به طور دقیق برنامه‌ریزی و مدیریت کنید تا به یک مدیریت یکپارچه دست یابید.

  • مدیریت مالی

در صورت استفاده از نرم‌افزار لجستیک صاحبان کسب‌وکار قادر خواهند بود که منابع مالی خود را مدیریت و هزینه‌ها را کنترل نمایند، چرا که سیستم‌های لجستیک اطلاعات دقیق و موثری را در حوزه فعالیت‌های مدیریتی در اختیار مدیران قرار خواهد داد. این اطلاعات شامل ثبت و طبقه‌بندی گزارش‌ها و همچنین ارائه اطلاعات مالی خواهد بود. لازم به ذکر است که سیستم‌های نرم‌افزار لجستیک به شما کمک می‌کنند تا در تمام مراحل زنجیره تامین هزینه‌های سازمان را کنترل و مدیریت کنید. با کنترل و مدیریت هزینه‌ها در تمام مراحل مختلف قادر خواهید بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین میزان هزینه، خدمات و کالاهای خود را بهترین شکل ممکن به دست مصرف‌کنندگان برسانید.

  • ثبت اطلاعات و پردازش آ‌ن‌ها

به طور معمول کسب و کارهای بزرگ و کوچک اطلاعات مالی زیادی را در دست دارند که این اطلاعات بایستی به طور دقیق ثبت و پردازش شوند. مدیران در صورت استفاده از نرم‌افزار لجستیک قادر خواهند بود حجم گسترده‌ای از اطلاعات مالی را در تمام مراحل مختلف زنجیره تامین پردازش نمایند. به عبارت دیگر استفاده از نرم‌افزار لجستیک به مدیران کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را به سودآوری بالایی برسانند شاهد افزایش بهره‌وری سازمان خود باشد.

از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار لجستیک می‌توان به امکان تعریف منابع و انبارهای مختلف، ثبت انواع حواله‌های خرید و فروش و همچنین انواع رسیدها، امکان تعریف واحدهای شمارش محصولات مختلف، امکان رهگیری کالاها، ثبت محل استقرار منابع موجود و… اشاره کرد.

نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین

استفاده از نرم‌افزار لجستیک موجب افزایش سرعت تحویل کالاها و در نهایت افزایش رضایت مشتریان خواهد شد. از طرف دیگر نرم‌افزار لجستیک با کاهش هزینه‌ صنایع، مقدار سودآوری آن‌ها را افزایش داده و روند بررسی درخواست مصرف‌کنندگان را پویاتر می‌سازد.

نرم‌افزارهای لجستیک با اتصال به سیستم‌های نرم‌افزاری دیگر می‌توانند ارتباط پیوسته‌ای را میان قسمت‌های مختلف سازمان برقرار کنند و در نهایت موجب مدیریت منسجم و یکپارچه در سازمان شوند.  نرم‌افزار لجستیک محصول مناسب و مورد نیاز مشتریان را با بالاترین کیفیت و همچنین قیمت مناسب به بازار تقاضا عرضه می‌کند.

اگر بخواهیم به طور کلی به نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • برنامه‌ریزی

به کارگیری نرم ‌فزار لجستیک به برنامه‌ریزی دقیق زنجیره تامین کمک شایانی خواهد کرد. در حقیقت نرم‌افزار لجستیک به یک سازمان کمک می‌کند تا در قسمت انبارداری حسابداری مالی و اتوماسیون اداری اطلاعات و داده‌ها به صورت دقیق تجزیه و تحلیل شوند، از طرفی با ارائه اطلاعات صحیح به مدیران، موجب می‌شود که سازمان‌ها خدمات با کیفیت‌تری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

  • کنترل موجودی انبارها

یک نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین کنترل موجودی انبار و اعلام آن‌ها در هر لحظه است. هنگامی که مدیران از موجودی‌های انبار اطلاع داشته باشند، از تمام کمبودها آگاهی دارند و لذا می‌توانند نواقص کالاها و کمبود منابع را برطرف سازند. نرم‌افزار لجستیک با اعلام کسری کالاها و همچنین اضافی آن‌ها در انبار، میزان نیاز سازمان به تامین انواع کالاها را مشخص می‌کند. از طرفی مدیران با کسب آگاهی درباره منابع و موجودی انبار به سادگی می‌توانند به مافوق‌های خود گزارش‌های تحلیلی دقیقی را ارائه دهند.

  • تولید و ساخت

نرم‌افزارهای لجستیک در زنجیره تامین استانداردهای ایمنی و تولید محصولات را مشخص می‌کنند و همچنین با دسته‌بندی محصولات کمک می‌کنند که مدیران مقررات ساخت کالاها را در نظر بگیرند تا سازمان کارآمد بهتر و بیشتری داشته باشد.

  • جابه‌جایی محصولات و تحویل آن‌ها

یک نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین جابه‌جایی محصولات و ارسال سفارشات در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تحویل آن‌‌ها به دست مشتریان است.

  • بازگشت کالاهای معیوب

نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین به منظور بازگشت کالاهای معیوب نقش بسیار موثری است. در واقع در این مرحله کالاهای آسیب دیده و معیوب به سازمان بازگشت داده می‌شوند.

  • پیگیری انواع کالاها از طریق بارکد آن‌ها

مدیران می‌توانند به کمک نرم‌افزار لجستیک هر یک از محصولات و موجودی‌های سازمان خود را از طریق بارکدهای خاص و شماره سریال آن‌ها را پیگیری نمایند، همچنین امکان الصاق تصویر هر محصول در فرم مشخصات آن وجود دارد.

  • قابلیت ارتباط پیوسته با سایر نرم‌افزارها

این قابلیت به شما کمک می‌کند تا نرم‌افزار لجستیک را به سیستم‌های نرم‌افزاری دیگری متصل کنید تا میان آن‌ها ارتباط پیوسته و معناداری برقرار نمایید.

سخن پایانی

حوزه تخصصی لجستیک شامل: فرایندهای انبارداری، حمل‌ونقل، خدمات پیک پاسخگویی به مشتریان و… است. در صورتی که مدیریت زنجیره تامین در سازمان‌ها به خوبی صورت گرفته باشد، این امر یک مزیت رقابتی برای مدیران محسوب می‌شود. اگر مدیریت زنجیره تامین به شکل صحیح انجام شود، می‌تواند از آسیب دیدن مواد اولیه و همچنین کالاهای نهایی جلوگیری نماید و به طور کلی موجب کاهش خطا و هدر رفتن هزینه‌های سازمان شود. یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های زنجیره تامین سازمان‌ها بخش لجستیک آن است. در دنیای امروز سازمان‌های مختلف برای تحقق اهداف سازمانی خود و افزایش بهره‌وری و کسب درآمد بیشتر از نرم‌افزارهای لجستیک استفاده می‌کنند. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین بسیار موثر است به گونه‌ای که موجب ایجاد شفافیت بیشتر، کاهش هزینه‌های اضافی، بهبود تجربه مشتری، استفاده از شیوه‌های مختلف جهت جلوگیری از بروز ضرر، پشتیبانی از توسعه، حفظ مزیت رقابتی یا تحویل سریع و به موقع سفارش‌های مشتریا، کنترل موجودی انبارها، امکان تعریف واحدهای مختلف شمارش محصولات، اعلام کسری کالاها در انبار، سفارش گردانی و… می‌شود. ما در این مقاله درباره نقش نرم افزار لجستیک در زنجیره تامین مطالبی را برای شما عزیزان بیان کردیم. از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *