انواع بسته بندی پستی

معرفی انواع بسته بندی پستی برای فروشگاه‌های آنلاین

یکی از موضوعاتی که در ارسال پستی کالاهای مختلف اهمیت دارد، نوع بسته‌بندی‌های پستی است؛ چراکه هر نوع محصول اعم از محصولات خوراکی، شکستنی، کوچک و بزرگ به بسته‌بندی مختص به خود نیاز دارند. بسته‌های پستی قرار است کیلومترها مسیر را طی کرده و به دست مصرف‌کنندگان یا مشتریان مورد نظر برسند. افرادی که بیشتر با انواع بسته بندی‌های پستی سروکار دارند، صاحبان فروشگاه‌های آنلاین هستند. در این مطلب به بررسی انواع بسته‌بندی پستی برای فروشگاه‌های آنلاین می‌پردازیم. اگر شما یک فروشگاه آنلاین در سطح وب یا شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام دارید یا به تازگی می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین باز کنید، در هر صورت آشنایی با انواع بسته بندی پستی برای شما بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر انتخاب بسته پستی مناسب برای شما دغدغه ایجاد کرده، می‌توانید با ما همراه شوید.

اهمیت بسته بندی پستی در ارسال محصول

بسته بندی پستی مهم است؛ چراکه که از محصول شما در حین حمل و نقل محافظت می‌کند؛ اما قضیه به همین جا ختم نمی‌شود و بسته بندی مناسب، علی‌رغم محافظت از محصول شما، از اعتبار برند شما نیز محافظت خواهد کرد. بسته بندی مناسب به صورت‌های زیر از محصول و برند شما محافظت می‌کند:

  • محافظت از محتوای بسته

یک بسته بندی مناسب از مرسوله پستی شما (هرچه که باشد) در برابر عواملی همچون نور، آسیب، فشار، رطوبت، ریخته شدن، فاسد شدن و… محافظت می‌کند.

  • رسیدن سالم محصول به دست مشتریان

بسته بندی مناسب سبب می‌شود تا حتی اگر مسیر طولانی برای ارسال آن طی شده باشد، باز هم محصول نهایی در سلامت کامل به دست مشتری برسد؛ این در حالی است که اگر بسته بندی مناسب و محکم نباشد، ممکن است مرسوله شما در مسیرهای طولانی خراب شده یا آسیب ببیند.

  • حمل و نقل و انبارش آسان

موضوع فقط بسته بندی توسط فروشنده نیست، یک بسته بندی مناسب باید در طی فرآیند انبار کردن و سپس حمل و نقل نیز به ‌آسانی توسط مأموران پست جابه‌جا شود. انتخاب مناسب بسته بندی، انبارش و حمل و نقل آسانی هم خواهد داشت.

  • اثربخشی مناسب برند شما در ذهن مشتری

بسته بندی مناسب می‌تواند نوعی روش تبلیغی برای کسب و کار شما باشد. بنابراین می‌توانید در این زمینه خلاقیت به خرج داده و کاری کنید که مشتری با باز کردن بسته ارسالی شما غافلگیر شده و احساس خوبی نسبت به آن پیدا کند.

با توجه به موارد گفته شده باید ابتدا اهمیت بسته بندی را درک کرده و سپس به سراغ انواع بسته بندی پستی بروید.

انواع بسته بندی پستی برای فروشگاه‌های آنلاین

گفتیم که شناخت انواع بسته بندی های پستی اهمیت زیادی دارد. وقتی شما بخواهید بسته‌ای را از طریق پست ارسال کنید، بسته به نوع محصول ارسالی، باید بسته‌بندی مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. انواع بسته بندی پستی رایج به قرار زیر هستند:

  • بسته‌بندی پستی در پاکت‌های پلاستیکی

بسته‌بندی در پاکت‌های پلاستیکی، ساده‌ترین نوع بسته‌بندی است؛ به همین خاطر برای ارسال محصولات محدودی از این نوع استفاده می‌شود. اگر محصول ارسالی شما به عایق نور، رطوبت یا محافظت خاصی در برابر ضربه نیاز ندارد، می‌توانید آن را درون پاکت‌های پلاستیکی بگذارید و ارسال کنید. معمولاً از این نوع بسته‌بندی برای ارسال محصولات بسیار سبک مانند یک قطعه پلاستیکی یا حتی گاهی برای تکه‌های پارچه و… استفاده می‌شود.

  • بسته بندی پستی با پاکت‌های حبابدار

حتماً تا به امروز بارها پاکت‌های حبابدار را دیده‌اید که در بسته بندی‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً وقتی یک وسیله خاص، به‌خصوص وسایل شکننده را خریداری می‌کنید، می‌بینید که محصول شما در یک پاکت حبابدار قرار گرفته یا یک نایلون حبابدار به دور آن پیچیده شده است. پاکت حبابدار دارای یک لایه نایلونی حبابدار درونی بوده که به منظور جلوگیری از وارد شدن هر نوع ضربه و فشار به محصولات درون پاکت ایجاد شده است. وقتی شما بخواهید یک محصول ظریف یا شکستنی را ارسال کنید، در اغلب موارد باید از پاکت‌های حبابدار برای این منظور بهره بگیرید. اگر محصول ارسالی شما علاوه بر ظریف بودن، بزرگ بوده و ارزش بالایی هم داشته باشد، می‌توانید ضمن استفاده از نایلون‌ها یا پاکت‌های حبابدار، آن را درون یک کارتن هم بگذارید و برچسب شکننده به آن بزنید.

پلاستیک‌های حبابدار برای پر کردن فضای خالی داخل بسته‌های پستی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، اگر شما یک وسیله تزئینی را درون یک کارتن برای ارسال قرار داده باشید، ممکن است در طول مسیر، وسیله تزئینی تکان بخورد و آسیب ببیند، بنابراین فضای داخلی اطراف آن در داخل کارتن را می‌توان با پلاستیک‌های حبابدار پر کرد.

  • بسته بندی پستی با پاکت لمینت مشکی

اگر قصد ارسال یک محصول محرمانه برای مشتریان خود را دارید، می‌توانید از انواع بسته بندی پستی لمینت مشکی استفاده کنید. این نوع بسته بندی، محصول شما را از نفوذ نور، رطوبت، آلودگی و… در امان نگه‌ می‌دارد؛ همچنین محتویات درون آن در برابر آسیب‌هایی چون پارگی و خراش محافظت می‌شوند؛ چراکه پاکت‌های لمینت مشکی بسیار محکم هستند و به‌راحتی می‌توان محصول مورد نظر را در داخل آن‌ها قرار داد. از پاکت‌های لمینت مشکی می‌توان برای ارسال پوشاک، مواد غذایی، اسناد یا محصولات محرمانه و… استفاده کرد.

  • بسته بندی پستی با پاکت‌های متالایز

پاکت متالایز همان پاکت پستی سفید داخل نقره‌ای است که برای پست کردن اقلام بسیاری از آن‌ها استفاده می‌شود. پاکت متالایز، پاکت سفیدی است که با یک لایه محافظتی متالایز پوشانده شده و در برابر نفوذ نور و رطوبت مقاوم است. بدنه بیرونی پاکت متالایز از جنس کاغذ تحریر سفید بوده و روی بدنه این پاکت‌ها جایگاه خاصی برای نوشتن مشخصات فرستنده، گیرنده و… در نظر گرفته شده است. پاکت‌های پستی متالایز مقاومت خوبی در برابر کشیدگی و فشار دارند و به راحتی پاره نمی‌شوند. از پاکت‌های متالایز می‌توان برای ارسال کتاب، سی‌دی یا دی‌وی‌دی، فلش مموری، قطعات الکترونیکی، طلا و جواهر، اسناد و حتی پوشاک و مواد غذایی و بهداشتی نیز استفاده کنید. در صورتی که لوازم ارسالی شما سایز بزرگتری داشته باشند، می‌توانید از پاکت‌های متالایز بزرگ‌تر استفاده کنید؛ چراکه این پاکت‌ها در انواع اندازه‌های A3، A4، B5 و… عرضه می‌شوند.

  • بسته بندی پستی با کارتن‌

کارتن‌ها نمونه‌های بسیار خوب انواع بسته بندی پستی هستند که در بسیاری از موارد از آن‌ها استفاده می‌شود. وقتی محصول ارسالی شما دارای وزن، ابعاد یا ویژگی‌هایی باشد که نتوانید آن‌ را درون پاکت حبابدار، متالایز یا لمینت مشکی بگذارید، می‌توانید آن را در کارتن بگذارید. البته کارتن، بسته‌بندی نهایی محصولات پستی محسوب می‌شود؛ چراکه در بسیاری از موارد، بسته‌بندی در درون پاکت‌های حبابدار، لمینت مشکی یا متالایز قرار گرفته و سپس در یک کارتن هم قرار داده می‌شود؛ اما گاهی محصول مورد نظر فقط با کارتن در مسیر پست قرار می‌گیرد. کارتن‌های پستی در انواع اندازه‌ها و طرح‌ها تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به کارتن‌های 4 درب معمولی یا کارتن‌های دایکاتی (کارتن‌هایی که برش‌ و ساختار متفاوت دارند) اشاره کرد. بنابراین اگر تصور می‌کنید که برای ارسال بسته‌های خود به کارتن نیاز دارید، می‌توانید بسته به حجم بسته پستی خود، کارتن با اندازه و طرح مناسبی را در نظر بگیرید.

  • بسته‌بندی سفارشی

کسب‌وکارهایی که اهمیت بسیار ویژه‌ای برای بسته‌بندی خود قائل هستند، از بسته‌بندی‌های سفارشی استفاده می‌کنند. این نوع بسته بندی‌ها با حک شدن نام برند یا لوگوی یک کسب و کار خاص، در اندازه متناسب برای بسته بندی‌های همان برند تولید می‌شوند. این نوع بسته‌بندی با هزینه بالاتری به نسبت سایر بسته‌بندی‌ها همراه است و می‌تواند هزینه‌های ارسال شما را افزایش دهد؛ اما در عوض می‌تواند بیشتر و بهتر در ذهن مخاطبان شما بماند. معمولاً از بسته‌بندی‌های سفارشی برای ارسال محصولات گران قیمت و بسیار با ارزش استفاده می‌شود.

هر روزه به تعداد فروشگاه‌های اینترنتی افزوده می‌شود و استفاده از خدمات پستی نیز بیشتر از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نوع بسته‌بندی و ارسال محصول پستی‌تان می‌تواند یک مزیت رقابتی برای شما ایجاد کند. انتخاب بسته‌بندی پستی مناسب، نه تنها شما را از رقیبان‌تان جلو می‌اندازد، بلکه از آسیب دیدن محتوای درون بسته نیز به‌خوبی محافظت خواهد گرد. ارسال با بسته‌بندی مناسب سبب می‌شود تا محصول با سلامت کامل به دست مشتری برسد؛ این موضوع جلب رضایت مشتریان و سود بیشتری را برای کسب‌‌وکار شما رقم خواهد زد.

نکات بسته بندی پستی

نکات بسیاری وجود دارد که در انواع بسته بندی های پستی باید به آن‌ها توجه کرد. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، بسته‌بندی مناسب می‌تواند بر کیفیت کلی کسب و کار شما بیفزاید و یک مزیت رقابتی برای شما باشد؛ به همین خاطر در اینجا چندین نکته مهم و کاربردی بسته‌بندی پستی را مطرح می‌کنیم که می‌تواند برای شما مفید باشد. این نکات به قرار زیر هستند:

  1. اولین نکته‌ای که در انتخاب انواع بسته بندی پستی باید به آن توجه کرد، وزن مرسوله مورد نظر است. به طوری‌که هر چقدر وزن مرسوله بیشتر باشد، باید بسته بندی محکم‌تر و بزرگ‌تری برای آن انتخاب شود.
  2. در صورتی که محصول ارسالی مورد نظر شما ظریف یا شکننده باشد، باید بسته بندی محکمی را برای آن انتخاب کنید که در مسیر ارسال در اثر ضربه یا فشار، آسیب نبیند.
  3. اگرچه ممکن است بسته‌بندی‌ محکم‌تر، هزینه ارسال بیشتری را برای شما رقم بزند، اما سالم رسیدن بسته به دست مشتری مهم‌تر از آن هزینه است. پس همیشه روی کیفیت ارسال تمرکز داشته باشید، نه صرفاً کاهش هزینه‌ها!
  4. اگر محصول ارسالی شما ابعاد مشخصی ندارد و در صورت قرار گرفتن در کارتن، فضای خالی آن زیاد است، می‌توانید برای پر کردن فضای خالی بسته‌بندی خود از پلاستیک‌های حبابدار، کاغذهای کرافت، بالشتک‌های هوا، فوم و… استفاده کنید.
  5. ممکن است بخاطر مدیریت هزینه‌های بسته‌بندی نتوانید از انواع بسته بندی پستی سفارشی استفاده کنید، اما باز هم می‌توانید اثرگذاری خوبی روی مشتریان خود داشته باشید. برای این منظور می‌توانید یک پیام زیبا را روی یک تکه مقوای رنگی بنویسید و آن را در داخل بسته‌بندی بگذارید تا وقتی مشتری بسته را باز کرد، به‌راحتی بتواند آن را ببیند.
  6. یادتان باشد که هرچقدر شما به محصول خود اهمیت بیشتری بدهید، آن را بهتر بسته بندی می‌کنید و مشتریان شما این موضوع را به‌صورت ناخودآگاه احساس خواهند کرد. وقتی شما محصول خود را سرسری بسته‌بندی می‌کنید، مطمئن باشد که مشتریان شما عدم اهمیت شما را حس می‌کنند و این امر باعث سرد شدن و فاصله گرفتن آن‌ها از برند شما خواهد شد.
  7. قبل از انتخاب بسته‌بندی نهایی مرسوله خود، حتماً انواع بسته بندی های پستی را بررسی کنید و سپس با توجه به بودجه‌ای که دارید، بهترین نوع بسته‌بندی را انتخاب نمایید.
  8. اگر فروشنده محصولات حساس هستید، حتماً بودجه مناسبی برای بسته‌بندی محصولات خود در نظر بگیرید تا بتوانید بسته‌بندی محکمی را برای آن‌ها انتخاب کنید.
  9. برخی از برندها اهمیت ویژه‌ای برای بسته‌بندی محصولات خود قائل هستند، چراکه آن‌ها معتقدند بسته‌بندی مناسب نه تنها از محصول آن‌ها محافظت می‌کند، بلکه نوعی تبلیغ برای برند آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین آن‌ها سعی می‌کنند ضمن استفاده از بسته‌بندی مناسب، اطلاعات مفیدی از محصول خود را همراه آن ارائه کنند.
  10. برای انتخاب بسته‌بندی مناسب، خود را جای مشتریان‌تان قرار دهید و ببینید که از نظر دریافت کننده بسته، بهترین نوع بسته‌بندی برای مرسوله ارسالی شما چه چیز می‌تواند باشد. اگر تصور این امر برای شما دشوار است، می‌تواند پس از ارسال محصول به مشتری، نظر وی را در این باره جویا شوید. در بسیاری از موارد، خود مشتریان می‌توانند بهترین راهنما برای رشد کسب‌وکارها باشند.
  11. علاوه‌بر انتخاب بسته‌بندی مناسب، نوع آب‌بندی آن هم اهمیت زیادی دارد. بسیاری از جعبه‌های پستی دارای زبانه‌های قفل کننده هستند، اما این به تنهایی برای محکم و بسته نگه‌داشتن جعبه در طول فرآیند حمل‌ونقل کفایت نمی‌کند؛ بنابراین بهتر است پس از بسته‌بندی محصول، از چسب‌های نواری پهن برای آب‌ بندی آن استفاده کنید.
  12. همیشه سعی کنید آدرس فرستنده و گیرنده را با خط خوش و خوانا روی بسته‌بندی‌ها درج کنید.

موارد فوق نکاتی هستند که در انتخاب انواع بسته‌بندی پستی مناسب به شما کمک می‌کنند. اگر شما چندین محصول مختلف دارید، می‌توانید برای هرکدام از آن‌ها بسته بندی متناسبی را در نظر بگیرید. هرگز بسته‌بندی را به چشم یک کار ساده نبینید و سعی کنید از آن برای رشد و تبلیغ کسب‌وکار خود بهره بگیرید.

 

جمع بندی

متأسفانه برخی از کسب‌وکارها اهمیت چندانی به بسته‌بندی نمی‌دهند؛ این در حالی است که نحوه ارسال محصولات پستی همیشه برای برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان یک دغدغه بزرگ محسوب می‌شود. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به نوع بسته‌بندی محصولات خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید از محتوای این مطلب برای بسته‌بندی بهتر و کارآمدتر محصولات خود بهره بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *