کاهش هزینه‌های لجستیک با استفاده از هوش مصنوعی

کاهش هزینه های لجستیک با استفاده از هوش مصنوعی

کاهش هزینه‌های لجستیک با استفاده از هوش مصنوعی، با توجه به پیشرفت‌های قابل توجهی که این ابزار در چند سال اخیر در تمامی عرصه‌های کسب‌وکار داشته است؛ امر بعیدی نیست. حتی می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نه چندان دور، اکثر فرآیندهای مرتبط با لجستیک به طور کلی؛ در شرکت‌های کوچک و بزرگ با انواع خدمات متفاوت، از طریق هوش مصنوعی انجام خواهند شد.

البته اصلی‌ترین دلیل استقبال از هوش مصنوعی در لجستیک به جهت صرفه اقتصادی آن است. در واقع با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان به کاهش هزینه لجستیک فروشگاه‌‌های آنلاین کمک قابل توجهی کرد. همچنین با کمک این ابزار مدیریت زمان و انرژی به سهولت امکان‌پذیر خواهد بود.

در این مقاله با هدف بررسی چگونگی کاهش هزینه‌های لجستیک با استفاده از هوش مصنوعی، ابتدا توضیح داده می‌شود که لجستیک چیست. سپس به سوال پر تکرار چگونه هزینه‌های لجستیک را کاهش دهیم پاسخ داده می‌شود. همچنین درباره نقش هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های لجستیک مفصلا توضیحاتی ارائه می‌شود. در نهایت نیز نقش آپتایم در لجستیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لجستیک چیست؟

لجستیک (Logistics) در لغت به معنای آماد و یا پشتیبانی است. بسیاری از افراد به اشتباه لجستیک و تامین را مترادف یکدیگر به کار می‌برند، درحالیکه تامین زیر مجموعه‌ای از لجستیک محسوب می‌شود.

لجستیک در هر مجموعه‌ای، یک سری اقدامات زنجیره وار را دربر می‌گیرد. به عنوان مثال، لجستیک فروشگاهی شامل فرآیند مدیریت تامین کالا از تولید محصول، حمل و نقل آن تا وصول به انبار و یا فروشگاه و در نهایت رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده را شامل می‌شود.

بدیهی است که تمامی این اقدامات نیازمند هزینه‌های ثابت و متغیری هستند که در قیمت‌گذاری محصول نهایی که توسط مشتریان سفارش داده می‌شوند نیز تاثیر بسیار بالایی دارند. از این رو چنانچه صاحبان کسب‌وکارهای مختلف بتوانند هزینه‌های لجستیک را کاهش دهند، می‌توانند قیمت محصولات ثبت سفارش شده توسط مشتریان را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهند، در نتیجه از این طریق می‌توانند میزان فروش را نیز بالاتر ببرند.

چگونه هزینه‌های لجستیک را کاهش دهیم؟

با توجه به تعریفی که در باب لجستیک داده شد، لجستیک فرآیندی هزینه‌بر است؛ چراکه حمل‌ونقل و نگهداری کالا از نقطه تولید تا وصول به دست مصرف کننده را شامل می‌شود و این موضوع نیازمند هزینه‌های ثابت و متغیر متعددی است. در همین راستا یکی از سوالات رایجی که معمولا در مورد لجستیک پرسیده می‌شود، این است که چگونه هزینه‌های لجستیک را کاهش دهیم.

چراکه بدیهی است که هرچقدر هزینه‌های لجستیک بالاتر باشد در قیمت نهایی محصول ارائه شده نیز تاثیر می‌گذارد و همین امر می‌تواند سبب افت خریداران محصول باشد. از این‌رو کاهش هزینه‌های لجستیک، موضوعی جدی در میان اکثر افرادی است که از خدمات لجستیک در کسب‌وکار خود بهره می‌برند.

از مهم‌ترین اقدامات در جهت کاهش هزینه‌های لجستیک عبارتند از:

1)جمع‌آوری کلیه اطلاعات از سوی تمامی افراد پوشش دهنده خدمات لجستیک

یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های لجستیک، که بسیار کاربردی است جمع آوری اطلاعات از تمامی ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک است. اهمیت این موضوع از این جهت است که شما تا زمانی‌که از میزان دقیق هزینه‌ها آگاه نباشید نمی‌توانید اقدامی در جهت کاهش آن هزینه‌ها بردارید.

این موضوع در مورد کاهش هزینه‌های لجستیک نیز کاملا صادق است. لازم است که افرادی که از خدمات لجستیک استفاده می‌کنند بدانند که در هر بخش چه میزان هزینه‌ای صرف می‌شود و این صرف هزینه تا چه میزان ضروری است.

در راستای این اقدام بهتر است که تمامی افرادی که در زنجیره خدمات لجستیک هستند به یک ساختار گزارش‌دهی مشترک LSP))  متصل باشند. با اتصال به این شبکه و برآورد هزینه‌ها، امکان بررسی هزینه‌های ضروری از غیرضروری وجود دارد و می‌توان با حذف و یا کاهش برخی از هزینه‌های غیر ضروری، تا حد قابل توجهی به کاهش هزینه‌های لجستیک کمک کرد.

2)شفاف‌سازی اطلاعات و بررسی دقیق آن‌ها

در قسمت قبل تجمیع کلیه اطلاعات در کنار یکدیگر به عنوان یک پیشنهاد کاربردی جهت کاهش هزینه‌های لجستیک بیان شد. اما صرفا این اقدامات و گزارش‌دهی‌ها کفایت نمی‌کند بلکه شفاف‌سازی و جزئیات در این فرآیند از اهمیت بیشتری برخوردار است. فلذا لازم است که هر کدام از ارائه‌دهندگان لجستیک در هر قسمت، به صورت جزئی‌تر گزارش روند اقدامات خود را ارائه دهند و راه‌حل‌های جایگزین را نیز بیان کنند.

به عنوان مثال، چنانچه از سیستم حمل و نقل هوایی برای وصول محصول استفاده می‌شود، لازم است که بررسی شود که آیا امکان تغییر سیستم حمل و نقل به ریلی می‌تواند در این فرآیند به کاهش هزینه‌های لجستیک کمک کند یا خیر؟

لازم به ذکر است که این موضوع گاهی اصلا امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال، چنانچه محصول فسادپذیر باشد، وصول در یک موعد زمانی خاص اهمیت دارد، از این رو ارائه هر پیشنهادی بایستی با درنظر گرفتن کلیه شرایط موجود باشد.

3)استفاده از معیارهای استاندارد در صنعت لجستیک و مقایسه هزینه‌های لجستیک در شرکت‌های مشابه

از گذشته همیشه به ما گفته شده است که خود را با دیگران مقایسه نکنیم، اما این موضوع در مورد خدمات لجستیک کاربرد ندارد. چراکه شما برای کاهش هزینه‌های لجستیک لازم است که هزینه‌های فرآیند لجستیک برخی از مجموعه‌های مشابه را مورد بررسی قرار دهید و حتی با مجموعه‌های متعددی که خدمات لجستیک را ارائه می‌دهند وارد صحبت شوید.

البته این بدان معنا نیست که صرفا به جهت کاهش هزینه‌های لجستیک تن به خدمات بی‌کیفیت بدهید. بلکه منظور این است که مجموعه‌هایی که خدمات لجستیک ارائه می‌دهند و از نظر کیفیت در یک حد و اندازه هستند را با هم مقایسه کنید. همچنین باید دید برخی از رقبا از چه‌راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های لجستیک خود استفاده کرده‌اند و از این سیستم تا چه‌اندازه رضایت داشته‌اند.

در واقع منظور این است که با استفاده از معیارهای استاندارد بایستی اطمینان کسب کرد که تا چه میزان هزینه‌های لجستیک پرداختی ضروری هستند.

استفاده از هوش مصنوعی

با توجه به موارد گفته شده، تا حدی مشخص است که چه اقداماتی را باید جهت کاهش هزینه‌های لجستیک انجام داد. اما موضوع مهم‌تری که مطرح می‌شود این است که انجام کلیه امور فوق‌الذکر نیازمند استخدام نیروهای انسانی بیشتر، آزمون و خطا، بررسی‌های دقیق‌تر، صرف زمان بیشتر و… هستند. درحالیکه تمامی این امور نیز هزینه‌بر خواهند بود. فلذا بایستی به دنبال راهی بود که با کمترین هزینه و با سرعتی بیشتر بتوان تمامی امور فوق را انجام داد.

استفاده از هوش مصنوعی جدیدترین و کاربردی‌ترین ابزار جهت کاهش هزینه‌های لجستیک است. بدین صورت که با کاهش هزینه‌های نیروهای انسانی، از میان برداشتن فرآیندهای آزمون و خطا و همین‌طور آینده‌نگری که توسط هوش مصنوعی انجام می‌گیرد، امکان کاهش هزینه‌های لجستیک وجود دارد.

به عنوان مثال، با کمک هوش مصنوعی می‌توان بهترین سیستم حمل‌ونقل و سریع‌ترین مسیر وصول کالا را با توجه به تمامی پارامترهای ثابت و متغیر، مشخص کرد. همین موضوع هزینه‌های لجستیک را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین با کمک هوش مصنوعی می‌توان هشدارهایی برای انتظارات مشتریان ارائه داد.

در ادامه درمورد چگونگی کاهش هزینه‌های لجستیک با کمک هوش مصنوعی، توضیحات مفصل‌تری ارائه می‌شود.

نقش هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های لجستیک

هوش مصنوعی نقش بسیار موثری را در کاهش هزینه‌ لجستیک فروشگاه‌های آنلاین و یا همان افزایش بهره‌وری زنجیره تامین کالا ایفا می‌کند. در واقع از زمانی‌که هوش مصنوعی پا در عرصه لجستیک گذاشته است، سفارشات بسیار سریع‌‌تر و با اطمینان بیشتری به دست مشتریان می‌رسند؛ همینطور خطاهای انسانی مربوط به ارسال کالا و تحویل و… تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده‌اند

نتیجه این امور به رضایت بیشتر مشتریان و همینطور بالاتر رفتن فروش محصولات در اینترنت و تمامی شبکه‌های اجتماعی شده است.

از مهم‌ترین بخش‌هایی که در آن‌ها از طریق هوش مصنوعی می‌توان به کاهش هزینه‌های لجستیک کمک کرد عبارتند از:

  • انبارداری

به کمک هوش مصنوعی این امکان وجود دارد که انبارها را هوشمند کرد و بدین وسیله کلیه خدمات انبارداری را سرعت بخشید. همچنین  با کمک هوش مصنوعی فرآیند انبارداری با کیفیت بیشتری انجام می‌گیرد.

در واقع فرآیند تحویل کالا از زمان ثبت سفارش تا زمان تحویل آن به مشتریان، دارای مراحلی است. در این مراحل می‌توان به کمک هوشمندسازی انبارها، اقدامات ثبت کالا تا زمان تحویل کالا را دقیق‌تر مشخص کرد.

همچنین با تحویل به‌موقع کالا به مشتری، میزان رضایت بیشتری در مشتریان ایجاد می‌شود.

البته لازم به ذکر است که استفاده از هوش مصنوعی به معنای حذف کلی نیروی انسانی نیست. بلکه با هوشمندسازی انبارها، می‌توان از نیروهای انسانی به شکل بهینه استفاده کرد و بازدهی نیروی انسانی را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

  • مدیریت تامین منابع اولیه

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان با کمک هوش مصنوعی در جهت کاهش هزینه‌ای لجستیک انجام داد، مدیریت و بهینه‌سازی منابع اولیه است. هوش مصنوعی با پیشبینی که در مورد میزان مورد نیاز مواد اولیه و همینطور روش تهیه آن‌ها انجام می‌دهد، این امکان را برای صاحبان کسب و کارهای مختلف فراهم می‌کند که آن‌ها هیچ‌گاه با معضل کمبود منابع اولیه و یا ازدیاد آن روبرو نشوند.

  • مدیریت وسایل نقلیه

از دیگر اقدامات هوش مصنوعی در جهت کاهش هزینه‌های لجستیک، مدیریت سلامت وسایل نقلیه است. هوش مصنوعی به کمک آینده‌نگری که انجام می‌دهد می‌تواند میزان بازدهی و عمر مفید وسایل نقلیه را مشخص کند و در نتیجه زمان مناسب جهت جایگزین کردن وسایل حمل و نقل جدید را پیشنهاد می‌دهد.

  • بررسی نوسانات حمل و نقل

هوش مصنوعی با پیشبینی که در مورد نوسانات حمل و نقل در تمام دنیا ارائه می‌دهد. می‌تواند یک دید کلی نسبت به صحت اموری که در دست اقدام هستند ارائه دهد. از طرفی دیگر با مقایسه‌ای که صورت می‌گیرد، افرادی که از این خدمات بهره می‌برند می‌توانند جایگاه خود را بهتر شناسایی کنند و اقدامات لازم برای رسیدن به سطوح بالاتر را انجام دهند.

  • بررسی وضعیت جاده‌ها و مسیریابی

یکی دیگر از طرقی که می‌توان به کمک هوش مصنوعی سبب کاهش هزینه‌های لجستیک شد، مدیریت و اصلاح مسیرهای حمل و نقل است. گاها مسیرهایی که جهت حمل و نقل انتخاب می‌شوند از نظر مسافت، ترافیک، وضعیت جاده‌ها و زمان، مناسب نیستند. فلذا به کمک هوش مصنوعی می‌توان بهترین مسیر با کوتاهترین فاصله از نظر زمانی را انتخاب کرد. بدیهی است که در این صورت کالاها  سریع‌تر و البته با کمترین ریسک ممکن و با هزینه‌ای کمتر، به دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید.

همچنین ناگفته نماند که استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند لجستیک، سبب رفع معضل لاینحل ترافیک و همینطور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی نیز می‌شود. چراکه هوش مصنوعی مسیریابی می‌کند و بهترین مسیرهای بدون ترافیک را پیشنهاد می‌دهد.

معرفی آپتایم و کاربردهای آن در حوزه لجستیک

آپتایم، ارائه دهنده نرم‌افزار در حوزه خدمات لجستیک و حمل‌ونقل است. آپتایم کلیه فرآیندهای مدیریت ناوگان را با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌دهد. با توجه به توضیحات ارائه شده در باب نقش هوش مصنوعی در فرآیند لجستیک، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که آپتایم می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش هزینه‌های لجستیک داشته باشد.

چراکه به کمک آپتایم می‌توان کلیه هزینه‌های ثابت و متغیر لجستیک را محاسبه و بهترین روش را جهت کاهش هزینه‌های پیش‌رو پیشنهاد داد. همچنین می‌توان خطاهای انسانی را کاملا از بین برد و از حداقل نیروی انسانی در دسترس بیشترین بهره‌ورداری را انجام داد.

از نرم‌افزارهای آپتایم برای کلیه کسب‌وکارهای آنلاین، پخش کالاهای تند مصرف، خدمات پستی و همینطور باربری‌های بین شهری می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال، آپتایم می‌تواند به کاهش هزینه لجستیک فروشگاه‌های آنلاین کمک قابل توجهی کند.

از مهم‌ترین محصولات کاربردی آپتایم نیز می‌توان به نرم‌افزار برنامه‌ریزی پخش لحظه‌ای، نرم‌افزار مدیریت ناوگان، سرویس تبدیل آدرس به لوکیشن و… اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان کاهش هزینه‌های لجستیک با استفاده از هوش مصنوعی، ابتدا مختصرا توضیح داده شد که لجستیک چیست. سپس به سوال چگونه هزینه‌های لجستیک را کاهش دهیم نیز پاسخ داده شد. همچنین نقش هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های لجستیک، به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نیز آپتایم معرفی شد و در باب کاربردهای آن در لجستیک و کاهش هزینه‌‌های آن نیز توضیحاتی ارائه شد.

به‌صورت کلی انجام راه‌حل‌های سنتی که ارائه شدند نمی‌توانند در عصر تکنولوژی جایی داشته باشند. فلذا استفاده از هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های لجستیک امر غیر قابل انکاری محسوب می‌شود.

 

منابع:

https://www.systemgroup.net/knowledge-network/what-is-logistics/

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D8%AC%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9

https://optimeai.com/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *