چطور مسیر ارسال کالا را بهینه کنیم؟

چطور مسیر توزیع و ارسال کالا را بهینه‌سازی کنیم؟

بهینه‌سازی مسیر توزیع، فرآیند تعیین کارآمدترین مسیری است که بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های مربوط به حمل و نقل کالا در جاده مشخص می‌شود. در دنیای کسب‌وکار امروز، بهینه‌سازی مسیر یک استراتژی بسیار کم هزینه برای به دست آوردن موفقیت در کسب‌وکارها است.

پخش مویرگی کالا با استفاده از بهینه کردن مسیر توزیع می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. کم شدن هزینه‌ها، بیشتر شدن سود و کم شدن آلاینده‌های جوی و محیطی و از همه مهم‌تر سبقت گرفتن از سایر رقبا، از ویژگی‌های مثبت بهینه کردن مسیر توزیع هستند. نرم‌افزار هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل به شما در این امر کمک می‌کند و باعث می‌شود کارهای ارسال و دریافت کالاهای خود را با نظم و دقت بیشتری انجام دهید و در نتیجه مشتریان و کارمندان بیشتر از گذشته راضی باشند.

منظور از بهینه‌سازی مسیر چیست؟

بهینه‌سازی مسیر، فرایند تعیین مقرون به صرفه‌ترین مسیر است. این موضوع پیچیده‌تر از پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیر بین دو نقطه است. این فرآیند به کمک نرم افزار‌ها انجام می‌شود که می‌تواند به طور واقع‌بینانه هزینه‌های عملیاتی ناوگان حمل و نقل هر کسب‌وکار را 10 تا 30 درصد کاهش دهد و رضایت مشتری را به میزان قابل توجهی بالا ببرد. بهینه‌سازی مسیر توزیع باید شامل تمام عوامل مرتبط، مانند تعداد و مکان‌های توقف‌ مورد نیاز در مسیر و همچنین بازه‌های زمانی برای تحویل باشد.

عوامل دیگر عبارت‌اند از:

  • تعداد پیچ‌ها یا تقاطع‌ها در طول مسیر
  • گردش به چپ (عبور از خط ترافیک)
  • بهترین یا نزدیک‌ترین راننده برای اعزام به مسیر
  • ازدحام ترافیک برای زمان فعلی روز
  • بهترین دسترسی برای توقف در مسیر

کدام شرکت‌ها باید برای توزیع کالاهایشان به دنبال بهینه‌سازی مسیر باشند؟

کاربردهای احتمالی بهینه‌سازی مسیر متنوع است و به هیچ وجه محدود به صنعت خاصی نیست. عمده فروشی، تولید، خدمات پزشکی، خدمات صحرایی، تکنسین‌های خدمات، خدمات تحویل بسته، خدمات دفع زباله، ارائه دهندگان اشتراک ماشین، اتوبوس‌های مدرسه و در کل همه آن‌هایی که کالا یا افراد را حمل می‌کنند، می‌توانند از مزایای بهینه‌سازی مسیر بهره‌مند می‌شود. بهینه‌سازی مسیر از تحویل‌های درون شهری به منازل گرفته تا مسافت‌های طولانی که چند روز طول می‌کشند را می‌‌تواند مدیریت کند.

بهینه‌سازی مسیر توزیع چه مزایایی دارد؟

مدیریت کارآمد ناوگان تحویل، پیچیده‌تر و حیاتی‌تر از همیشه شده است، چون انتظارات مشتریان روز به روز افزایش می‌یابند و صنعت فشار بیشتری را بر مدیران ناوگان‌های حمل و نقل وارد می‌کند. شرکت‌هایی که روت‌بندی مسیر توزیع را برای خود انجام می‌دهند می‌توانند از مزیت‌های زیاد آن استفاده کنند این مزایا عبارت‌اند از:

کاهش هزینه‌های حمل و نقل

بهینه‌سازی مسیر می‌تواند تضمین کند که سفارشات به طور موثر بین همه وسایل نقلیه توزیع می‌شوند. ظرفیت بارگیری وسایل نقلیه را در نظر می‌گیرد و قصد دارد تا حد امکان آن‌ها را کامل بارگیری کند. علاوه بر این، تحویل‌ها و مجموعه‌ها را ترکیب می‌کند، در نتیجه از خالی بودن ظرفیت جلوگیری می‌کند. این امر باعث کاهش مسافت پیموده شده و مصرف سوخت و در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود.

کم شدن خطاها

برنامه‌ریزی مسیر، ثبات در کیفیت خدمات را تضمین می‌کند. دانش برنامه‌ریزی دیگر روی کاغذ و در ذهن انجام نمی‌شود، بلکه در نرم‌افزار ذخیره می‌شود و برای همه از مشتری گرفته تا راننده و مسئولان قابل مشاهده است. این روش اختلال بسیار کمی را در کار ایجاد می‌کند.

صرفه جویی در زمان

بهینه‌سازی زمان‌بندی مسیر به صورت دستی، توزیع‌کنندگان را بیشتر در طول روز مشغول نگه می‌دارد اما نرم‌افزار، این کارها را تنها در چند دقیقه انجام می‌دهد. این ویژگی به برنامه‌ریزان زمان بیشتری برای انجام کارهای استراتژیک، تغییرات در برنامه‌ها و پشتیبانی از راننده می‌دهد.

تلفیق شدن با الزمات قانونی

الزامات قانونی و خاص هر صنعت به طور خودکار با بهینه‌سازی مسیر در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، زمان‌های رانندگی و استراحت، قراردادهای شرکتی، مقررات کالاهای خطرناک، زمان‌های ممنوعیت رانندگی کامیون و تعهدات حفاظت از محیط زیست از جمله این موارد است.

افزایش رضایت کارکنان و مشتریان

کارمندان خوب به سختی جذب یک شرکت می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که نگه داشتن و راضی نگه داشتن آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا کند. با بهینه‌سازی مسیر خوب، می‌توانید با کمی تلاش مسیرهای واقعی و قابل اجرا ایجاد کنید. این کار نه تنها استرس و اضافه کاری کارمندان بخش توزیع و حمل و نقل را کاهش می‌دهد، بلکه رضایت رانندگان و اعزام کنندگان را نیز افزایش می‌دهد و زمان بیشتری برای افراد آزاد می‌شود.

آلودگی کمتر

مسیرهای حمل و نقل بهینه به معنای مسافت پیموده شده کمتر و مصرف سوخت کمتر است. این اتفاق تولید کربن شرکت شما را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بهینه‌سازی مسیر وسیله‌های نقلیه به شما امکان می‌دهد تنها با چند کلیک میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را برای کل تدارکات خود و همچنین برای هر مشتری محاسبه کنید.

نرم‌افزارهای هوشمند چطور به بهینه‌سازی مسیر توزیع کمک می‌کنند؟

نرم‌افزار پیشرفته بهینه‌سازی مسیر دارای قابلیت‌هایی است که می‌تواند بسیار فراتر از شعار «برنامه‌ریزی امروز، برای تحویل فردا» عمل کند. نرم‌افزارهای هوشمند چند استراتژی دارند که می‌تواند راه را برای صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه و بهبود خدمات مشتری هموار کند. با عملکرد این نرم افزارها در ادامه آشنا می‌شویم:

نرم‌افزار مسیریابی اگر با سیستم کسب‌وکار ادغام شود می‌تواند امکان مقایسه فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده با آن چه که در جاده‌ها اتفاق می‌افتد را به شما بدهد. ادغام این دو سیستم به شما این امکان را می‌دهند که به صورت خودکار اختلافات بین عملکرد برنامه‌ریزی شده و عملکرد واقعی را شناسایی کرده و بر اساس آن استراتژی‌های مؤثرتری را به کار بگیرید و در نتیجه خطاهای کسب‌وکار خود را کاهش دهید.

ارتباط با مشتری با استفاده از این نرم‌افزارها بهبود پیدا می‌کند. به‌روزرسانی‌های در لحظه و هشدارها به شما امکان می‌دهند تا مشتریان را در مورد تحویل برنامه‌ریزی‌شده‌شان به خوبی مطلع کنید و آن‌ها را در جریان قرار دهید. این کار اعتماد آن‌ها به شما را چند برابر می‌کند.

مسیرها به صورت مداوم بهبود می‌یابند و اصلاح می‌شوند. وقتی داده‌های جی‌پی‌اس به صورت زنده به نرم‌افزار مسیریابی پیشرفته وارد می‌شوند، استثناهایی را برای برنامه‌ریزی مشخص می‌کنند که به شناسایی مشکلات کمک می‌کند، مانند تاخیرهای معمول یک مشتری خاص یا ترافیک معمولی در زمان‌های خاص در مناطق خاص. با این ویژگی، می‌توانید داده‌ها را مدام به روز کنید تا برنامه‌های آینده دقیق‌تر اجرا شوند.

ابزارهای قدرتمند مدل‌سازی نرم‌افزارها به شما این امکان را می‌دهند که با استفاده از داده‌های واقعی خود، هر تعداد تغییر مورد نیاز را بررسی کنید تا پیامدهای دقیق تغییر بر هزینه و خدمات را ارزیابی کنید. نمونه‌هایی از سوالاتی که چنین ابزارهایی می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند عبارت‌اند از:

  • اگر محل انبارم را عوض کنم یا انبار جدیدی باز کنم چه می‌شود؟
  • اگر اندازه یا نوع کامیون‌های ناوگان خود را تغییر دادم چه می‌شود؟
  • چه می‌شود اگر مسیرهای تحویل خود را تغییر دهم؟
  • اگر با یک شرکت دیگر ادغام ‌شدیم و ناوگان تحویل را ترکیب کردیم چه اتفاقی می‌افتد؟

کلام آخر

بهینه‌سازی مسیر توزیع، فرآیند حمل و نقل را برای کسب‌وکار شما به بهترین شیوه ممکن منظم و کارآمد می‌کند. این فرآیند به شما امکان می دهد تا با همان مقدار منابعی که در دست دارید، سفارش بیشتری را دریافت کنید که منجر به گردش مالی بیشتر می‌شود. علاوه بر این، بهینه‌سازی مسیر باعث افزایش رضایت کارکنان و مشتریان می‌شود.

با بهینه‌سازی، رانندگان در مسیرهای نامناسب گیر نمی‌کنند، در طول مسیر با تأخیرهای غیرمنتظره کمتری مواجه می‌شوند و از زمان قانونی رانندگی خود تجاوز نمی‌کنند. مشتریان از تحویل به موقع و در صورت تاخیر، از اعلان‌های خودکار مطلع می‌شوند. علاوه بر این، به لطف برنامه ریزی خودکار، سفارشات را می توان در مدت زمان کوتاه‌تری پذیرفته و اجرا کرد. بهینه‌سازی مسیر را می‌توان برای بیشتر شرکت‌ها استفاده کرد، هر شرکتی که به هر نوعی نیاز به حمل و نقل دارد، می‌تواند این اقدامات را انجام دهد. نرم‌افزارهای مربوط به بهینه‌سازی مسیر توزیع این روند را با استفاده از داده‌ها و برنامه نویسی‌های لازم تسریع می‌کنند. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *