مدیریت ناوگان و مسیربندی پخش و ارسال هوشمند

همه‌چیز درباره روت‌بندی مسیر؛ مسیربندی پخش و ارسال چیست و چرا اهمیت دارد؟

اگر یک کسب‌وکار آنلاین دارید و به وسیله پیک، محصولات خود را به دست مشتری می‌رسانید، احتمالا با مسیربندی پخش و ارسال آشنا هستید. فرقی نمی‌کند که قصد داشته باشید غذای رستوران خود را به دست مشتری‌هایتان برسانید یا خریدهایی که از فروشگاه اینترنتی‌‌تان شده است. در هر صورت باید به این فکر باشید که چطور با کمترین هزینه، بهترین و سریع‌ترین مسیرها را برای پیک انتخاب کنید و محصولات خود را بدون تاخیر به دست مشتر‌ی‌هایتان برسانید.

کرونا و رونق کسب‌وکارهای اینترنتی هم یکی از دلایلی است که باعث شد بیشتر کسب‌وکارهای آفلاین به حوزه آنلاین ورود کرده و خدمات و محصولات خود را از همین طریق به دست مشتری‌هایشان برسانند. برای همین است که حالا «روت‌بندی مسیر» به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای آنلاین به ویژه شرکت‌های پستی، فروشگاه‌های اینترنتی و… تبدیل شده است. در ادامه به شما می‌گوییم که مسیربندی چیست و چرا باید به آن توجه کنید.

روت‌بندی یا مسیربندی چیست؟

مسیربندی فرایندی است برای انتخاب اقتصادی‌ترین و بهینه‌ترین مسیر برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر؛ فرض کنید می‌خواهید به مکانی سفر کنید که تا به حال به آنجا نرفته‌اید. اگر خودتان بخواهید در طول سفر، مسیرتان را پیدا کنید احتمالا بارها گم شده، هزینه‌های زیادی برای سوخت می‌دهید و دیرتر از تاریخ موردنظرتان به آنجا می‌رسید. 

همین موضوع در کسب‌وکارها هم صادق است! مشتری شما منتظر رسیدن بسته‌اش است، در حالی که پیک سردرگم در خیابان‌ها می‌چرخد و نمی‌تواند مسیر درست را پیدا کند.

اینجاست که روت‌بندی یا مسیربندی به کمک می‌آید تا باالگوریتم‌های پیشرفته و هوش مصنوعی، بهترین و بهینه‌ترین مسیر تحویل شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی شود. یعنی حتی می‌توانید با کمک مسیر‌بندی، مشخص کنید که پیک اول باید به سراغ کدام مشتری‌ها برود تا در رفت‌وآمدش صرفه‌جویی شود.

یکی از مشکلات همیشگی شرکت‌هایی که در صنعت لجستیک فعالیت دارند، باور غلط نسبت به فرایند پخش و توزیع است. همین مسئله باعث شده که شرکت‌ها در جهت اشتباهی حرکت کنند. مهم‌ترین هدف این شرکت‌ها باید توزیع و ارسال به موقع محصول در زمان تعیین شده و در شرایط مناسب به دست مشتری‌ها باشد. اینجاست که آشنایی با راهکارهای بهبود توزیع مویرگی هم اهمیت پیدا می‌کند. توزیع مویرگی یعنی توزیع محصولات و کالاها از تولیدکننده تا آخرین خریدار.

پس برای اینکه یک شرکت بتواند در این دوران که همه‌چیز به صورت پیوسته در حال تغییر است دوام بیاورد، باید خدمات لجستیک مقرون به صرفه، ایمن و سریع  به مشتریان خود ارائه بدهد که کلید موفقیت آن، مسیربندی پخش و ارسال است. یعنی پیاده‌سازی یک روش بهینه‌سازی مسیر تا توسط آن کارآمدترین مسیرها به ناوگان تحویل اختصاص داده شوند.

برنامه‌های مسیربندی چطور به کمک شرکت‌های تحویل بار می‌آیند؟

 یکی از دغدغه‌هایی که در شرکت‌های پخش مویرگی مطرح است، بحث مسیریابی بازاریاب و همین‌طور راننده‌ها یا پیک‌هاست. مسئله مسیریابی به قدری مهم است که خیلی از شرکت‌های تازه تاسیس، پیش از اینکه به فکر چگونگی فروش محصول خود باشند، اول از همه مسیر فروشگاه‌ها و مشتریان خود را مشخص می‌کنند.

پس اگر کسب‌وکار شما هم در حوزه بازاریابی یا توزیع کالا توسط راننده‌ها و پیک‌ها فعالیت می‌کند، باید حتما فهرستی از مشتری‌های خود تهیه کنید و پس از مشخص کردن محدودیت بودجه و زمان تحویل کالاها، به مسیربندی مشغول شوید. چون شما نمی‌توانید هر روز و به طور مداوم هزینه و همین‌طور وقت زیادی را صرف رانندگی در سطح شهر بکنید تا بالاخره بهترین مسیر را پیدا کنید. همچنین ممکن است که بارها از یک مسیر تکراری یا اشتباه استفاده کنید و دوباره به نقطه شروعتان برگردید. از هزینه‌های سرسام‌آور سخت و ترافیک هم که نباید چشم‌پوشی کرد!

طبق تحقیقاتی که انجام شده، فروشندگان معمولا ۳۵ درصد از  زمان خود را صرف فروش واقعی می‌کنند و هر روز تقریبا دو سوم زمان آن‌ها صرف فعالیت‌هایی به غیر از فروش می‌شود؛ فعالیت‌هایی مثل در مسیر بودن!

اینجاست که باید یک مسیر جایگزین برای پیش بردن کارهایتان در نظر بگیرید. بهترین راه‌حلی که برای این موضوع می‌توانیم به شما پیشنهاد بدهیم، استفاده از نرم‌افزارهای روت‌بندی یا مسیربندی در کسب‌وکارتان است. با استفاده از این نرم‌افزار‌ها دیگر مجبور نیستید حدس بزنید که باید از کدام مسیرها استفاده کنید یا مشتری‌های شما بیشتر در کدام منطقه متمرکز هستند. 

معمولا این نرم‌افزارها، امکانات مختلفی را به شما ارائه می‌دهند از مسیربندی و تعیین سریع‌ترین، بهینه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر تا نظارت بر راننده‌ها و پیک‌ها. یعنی می‌توانید به راحتی راننده‌های خود را از طریق نرم‌افزار ردیابی کرده و از رسیدن کالا در زمان موردنیاز به دست مشتری، اطمینان حاصل کنید.

به‌طورکلی، نرم‌افزارهای روت‌بندی به شما کمک می‌کنند تا:

۱. در زمانتان صرفه‌جویی کنید

۲. هزینه‌های اضافی را کاهش دهید

۳. و رضایت مشتری از کسب‌وکارتان را بیشتر کنید.

چرا مسیربندی پخش در منطقه فروش و تحویل بار اهمیت دارد؟

همان‌طور که گفتیم مسیربندی یک فرایند ضروری برای راحتی بیشتر کار رانندگان و افزایش بهره‌وری در کسب‌وکار شما است.

در ادامه به چند دلیل برای استفاده از برنامه مسیربندی در کسب‌وکار شما اشاره می‌کنیم:

نظارت بر فروشندگان

باتوجه‌به اینکه بیشتر فروشندگان بیشتر ساعات کاری خود را در خارج از سازمان سپری می‌کنند، معمولا بررسی روندهای کاری آن‌ها دشوار است. مسیربندی پخش و ارسال باعث می‌شود تا سرپرستان بتوانند به راحتی بر فروشندگان خود در مسیرهای تعیین شده نظارت داشته باشند و بدانند که فروشنده در هر لحظه کجای مسیر تعیین شده قرار دارد و از آن مهم‌تر اینکه چه سفارش‌هایی را در مسیر تعیین شده ثبت و دریافت کرده است.

کاهش هزینه‌های حمل و نقل

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار با آن مواجه هستند، هزینه‌های بالای حمل و نقل مثل هزینه‌های سوخت و هزینه‌های نگهداری خودرو یا موتورسیکلت است. چون رانندگان به دلیل استفاده از مسیرهای برنامه‌ریزی نشده برای پیدا کردن مبدا یا مقصد، مجبورند مدت زمان بیشتری رانندگی کنند.

برای رفع چنین چالش‌هایی، باید راه‌حل‌های بهینه‌سازی مسیر را در کسب‌وکار خود استفاده کنید. با یک سیستم مسیربندی پخش، فرایند ایجاد مسیر آسان‌تر خواهد بود و الگوریتم برنامه‌ریزی مسیر به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های حمل و نقل خود را با مسیریابی هوشمند به حداقل برسانید.

بهبود خدمات مشتری

تجربه مشتری اصلی‌ترین عامل موفقیت هر کسب‌وکاری است. به همین دلیل همیشه باید به دنبال رضایت آن‌ها باشید و به ‌خواسته‌هایشان توجه کنید. 

در حال حاضر، مشتری‌ها به تحویل و زمان پاسخ‌گویی سریع‌تر نیاز دارند. هرچقدر سریع‌تر به نیاز مشتری پاسخ دهید و کالا را به موقع به دست او برسانید، تجربه بهتری هم برایش رقم خواهید زد. به این ترتیب،‌ وفاداری او به کسب‌وکارتان بیشتر می‌شود.

افزایش بهره‌وری در کسب‌وکار

با فروش بیشتر محصولات، کسب‌وکار شما رونق می‌گیرد و کم‌کم فهرست مشتری‌هایتان هم بیشتر می‌شود. اینجاست که با یک چالش بزرگ یعنی مدیریت پخش و توزیع مواجه می‌شوید. برای رفع این چالش، باید دنبال راه‌حلی برای سرعت بخشیدن به عملیات توزیع و تحویل خود باشید.

یک نرم‌افزار بهینه‌سازی مسیر مناسب و دقیق به شما کمک می‌کند تا با چنین چالش‌هایی مقابله کنید و به همه مشتری‌های خود بهترین خدمات را ارائه دهید. به این ترتیب، نه‌تنها بهره‌وریتان هم بیشتر می‌شود که بلکه سود بیشتری را هم تجربه خواهید کرد.

این نرم‌افزارها به شما کمک می‌کنند تا با در نظر گرفتن عوامل مختلف مانند بازه‌های زمانی تحویل، شیفت راننده، تعداد توقف‌ها و بسیاری موارد دیگر، در یک روز به بیش از ۵۰ یا حتی ۱۰۰ مکان مختلف در سطح شهر، خدمت‌رسانی کنید.

افزایش ایمنی

ایمنی مهم‌ترین جنبه‌ای است که باید در کسب‌وکار خود روی آن تمرکز کنید. چراکه وقتی شما رانندگان یا پیک‌های خود را بدون هیچ برنامه مشخصی برای توزیع کالا به مقصد می‌فرستید، آن‌ها  با جاده‌های ناآشنا، تراکم ترافیک بالا، تصادفات یا خرابی جاده‌ها مواجه می‌شوند. در نتیجه این کار منجر به استرس رانندگان شده و احتمال خطر بیشتری در جاده، برای آن‌ها ایجاد می‌کند. اما اگر مسیرهای برنامه‌ریزی شده داشته باشید، راننده به راحتی می‌تواند مسیر جایگزین را پیش‌بینی کند و زودتر به مقصد برسد.

اهمیت مسیربندی در منطقه فروش و تحویل کالا

انواع روش‌های روت‌بندی مسیر

همان‌طور که گفتیم، نقشه‌برداری مسیر برای کسب‌وکار ضروری است. چون این امکان را برای شما فراهم می‌کند که کالای خود را سریع‌تر به مشتری تحویل دهید.

روت‌بندی مسیر را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • مسیریابی ایستا یا بازگشتی
  • مسیریابی پویا
مسیریابی ایستا یا بازگشتی

این نوع مسیریابی یک فرایند از پیش‌ تعریف شده است. ارسال مرسولات از طریق مسیرهای از پیش پیکربندی شده  و بدون هیچ گونه انحراف صورت می‌گیرد. این مسیرها ثابت هستند و اگر مسیر از پیش تعیین شده در دسترس نباشد، ارسال متوقف می‌شود.

مسیریابی ایستا شرکت را از ایجاد یک مسیر جدید بر اساس اطلاعات لحظه‌ آخری مثل گزارش تصادفات یا بسته  بودن جاده و… محدود می‌کند. درنتیجه امکان لغو شدن ارسال کالاها یا دیر تحویل دادن آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل، برای حفظ رضایت مشتری، ما به شما مسیریابی پویا را پیشنهاد می‌کنیم.

مسیریابی پویا

مسیریابی پویا این امکان را فراهم می‌کند تا هر روز مسیرهای جدیدی را با مقاصد مختلف برنامه‌ریزی کنید. مسیریابی پویا به کسب‌وکارهای لجستیک کمک می‌کند که به سرعت خود را با هر تغییر لحظه آخری از جمله موقعیت فعلی ناوگان، ترافیک، شرایط آب و هوایی، مصرف سوخت و بسیاری از جنبه‌های دیگر مربوط به لجستیک تطبیق دهند.

مزیت اصلی برنامه‌ریزی مسیر پویا، مقیاس‌پذیری و انطباق‌پذیری است. به این‌ صورت که شما امکان تنظیم کردن مسیر براساس چالش‌هایی که به آن اشاره کردیم را دارید. همین امر باعث می‌شود تا بتوانید به راننده خود کمک کنید، به خصوص زمانی که در ترافیک گیر کرده یا به دلیل خرابی خودرو دچار مشکل شده است. شما این امکان را دارید که یک خودروی دیگر را برای تکمیل فرایند تحویل جایگزین کنید.

 آپتایم؛ سامانه مدیریت ناوگان و مسیربندی پخش بر پایه هوش مصنوعی

شما به عنوان یک صاحب کسب‌وکار در زمینه لجستیک تنها در صورتی به سوددهی خواهید رسید که تمرکز خود را روی فروش بگذارید و وقت خود را صرف مسیریابی نکنید. این کار را به ما بسپارید تا مسیرها و برنامه‌های دقیق و قابل دستیابی را برای شما پیدا کنیم. ما در تمام طول مسیر کنار شما خواهیم بود تا بتوانید با استفاده از نرم‌افزارهای مسیربندی پخش آپتایم، به روت‌بندی پرداخته و توزیع و تحویل کسب‌وکارتان را مدیریت کنید. 

آپتایم چطور به شما کمک می‌کند؟

۱. نرم افزار مدیریت ناوگان و پخش تجمعی

۲. نرم‌افزار برنامه ریزی پخش لحظه‌ای

۳. سرویس تبدیل آدرس به لوکیشن

کلام آخر

نرم‌افزار مسیربندی به مدیران این امکان را می‌دهد تا به راحتی مشکلات پخش و توزیع خود را رفع کنند و در بهنیه‌ترین حالت ممکن، به مدیریت ناوگان خود بپردازند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *