روش های کاهش مصرف سوخت

روش های کاهش مصرف سوخت برای ناوگان شرکت‌ها

هر کسب‌وکار در حال گسترشی نیاز دارد تا با به حداقل رساندن هزینه‌های غیر ضروری و سازماندهی فعالیت‌های خود، از افزایش هزینه‌ها جلوگیری کند. بخش بزرگی از این افزایش هزینه ناشی از هزینه‌های حمل‌و‌نقل و ناوگان است. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌های ناوگان، مدیریت سوخت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر شما صاحب کسب‌وکاری هستید که در آن هزینه‌های سوخت ناوگان شما تا حد قابل توجهی بالا است، می‌توانید با بررسی این بخش، هزینه‌های خود را کاهش دهید. در این مطلب به بررسی روش های کاهش مصرف سوخت برای ناوگان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف می‌پردازیم. اگر این موضوع برای شما نیز دغدغه ایجاد کرده، می‌توانید با ما همراه شوید.

چرا به حداقل رساندن سوخت مصرفی اهمیت دارد؟

به حداقل رساندن سوخت مصرفی نه تنها به نفع خود است، بلکه تأثیر مثبتی بر محیط زیست دارد. کسب‌وکارها می‌توانند با بهینه سازی مسیرها و ترویج رفتارهای رانندگی مناسب، به کاهش انتشار کربن کمک کرده و تعهد خود را به پایداری طبیعت نشان دهند. با توجه به نگرانی‌های زیست محیطی که به‌صورت فزاینده در مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها لحاظ می‌شود، کاهش مصرف سوخت اهمیت زیادی دارد. از طرفی دیگر، هر روزه بر تعداد مصرف‌کنندگان و کالای ارسالی در جهان افزوده می‌شود؛ اگر در این راستا، از روش‌های به حداقل رساندن سوخت مصرفی استفاده نشود، نه تنها هزینه آن برای کسب‌وکارها بالاتر می‌رود، بلکه آسیب‌های زیست محیطی بیشتری نیز به آن اضافه خواهد شد.

چطور به کاهش مصرف سوخت ناوگان کمک کنیم؟

به منظور ترتیب دادن مؤثر سیاست‌هایی برای کاهش هزینه‌های سوخت، لازم است یک تصویر دقیق از مصرف سوخت ناوگان خود داشته باشید. چراکه تنها یک سیستم مدیریت دقیق سوخت ناوگان می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. اگر احساس می‌کنید هزینه‌های سوخت مصرفی ناوگان شما بالا است، پس آن را به خوبی بررسی کرده و دلایل هدررفت سوخت را پیدا کنید. ممکن است ایده‌ای برای کاهش مصرف سوخت ناوگان خودرویی خود نداشته باشید؛ در این صورت می‌توانید از روش‌های رایج کاهش مصرف سوخت ناوگان خودرویی بهره بگیرید. در ادامه به بررسی روش‌های کاهش مصرف سوخت می‌پردازیم تا بتوانید آن‌ها را در سیستم خود به کار بگیرید.

روش های کاهش مصرف سوخت ناوگان خودرویی

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت ناوگان خودرویی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند حقیقتاً به کاهش مصرف سوخت ناوگان بینجامد. برخی از اصلی‌ترین روش‌های کاهش مصرف سوخت ناوگان عبارتند از:

  • پیدا کردن بهینه‌ترین مسیر

ممکن است ناوگان خودرویی شما همیشه از یک مسیر مشخص حرکت کنند. اگرچه مسیرهای مشخص بیشتر مورد توجه کسب‌وکارها قرار دارند، اما ممکن است با بررسی نقشه‌ها بتوان مسیرهای بهینه‌تری برای ناوگان خود پیدا کرد. هرچقدر مسیر کمتری طی شود یا مسیر انتخابی ترافیک کمتری داشته باشد، طبیعتاً سوخت کمتری هم مصرف خواهد شد. شما می‌توانید برای پیدا کردن مسیرهای بهتر که مسافت یا ترافیک کمتری داشت باشند، از نرم‌افزارهای مرتبط با این وظیفه استفاده کنید. نرم‌افزارهای مسیریابی بسیاری وجود دارند که توسط گروه‌ها و شرکت‌های لجستیکی ارائه می‌شوند و می‌تواند راهنمای شما برای پیدا کردن بهترین و بهینه‌ترین مسیرهای ناوگان‌تان باشند.

  • بررسی خودرو

سلامت کلی خودرو در مقدار مصرف سوخت تأثیر بالایی دارد. برنامه‌های تعمیر و نگهداری و سرویس دهی نامنظم می‌تواند منبع اصلی هدر رفت سوخت باشد. برای مثال، تصور کنید یکی از رانندگان شما در روز دوشنبه متوجه روشن شدن چراغ چک موتور می‌شود، اما به دلیل مشغله کاری خود، تا چهارشنبه چراغ چک موتور را گزارش نمی‌کند. در این مدت، خودرو به طور ناکارآمد کار کرده و سوخت بالایی را مصرف می‌کند. حالا تصور کنید که این سناریو در کل ناوگان شما برای یک سال کامل اجرا شود. این موضوع می‌تواند به معنی هدر رفتن صدها یا حتی هزاران گالن سوخت باشد. شما می‌توانید خودتان به‌صورت دوره‌ای برنامه‌ای برای چک کردن خودروهای ناوگان ترتیب دهید. اگر این کار برای شما مقدور نیست، می‌توانید از برنامه‌های خودکار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه استفاده نمایید. این کار مسئولیت را از دوش رانندگان برمی‌دارد تا آن‌ها بتوانند روی عملکردهای اصلی کار خود تمرکز کنند.

  • تنظیم باد لاستیک‌ها

علاوه بر نظارت کلی که باید بر تعمیرات و سرویس‌دهی خودروهای ناوگان خود داشته باشید، باید توجه ویژه‌ای هم به تنظیم باد لاستیک‌ها نشان دهید؛ چراکه تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها می‌تواند سبب افزایش مصرف سوخت شود. شما می‌توانید از همان نرم‌افزارهای خودکار یادآوری سرویس و نگهداری خودرو، برای یادآوری تنظیم باد لاستیک‌ها استفاده کنید.

  • استفاده از خودروهای استاندارد

اگر برای تعمیر و سرویس منظم خودروهای ناوگان کاری‌تان اقدام کرده‌اید، اما تعمیرات و سرویس‌دهی‌ها فراتر از تصور شماست، پس باید از خودروهای با استاندارد بالاتر استفاده کنید. حفظ استاندارد معین برای وسایل نقلیه ناوگان جهت کاهش هزینه سوخت اهمیت زیادی دارد. استفاده از خودروهای منسوخ شده و قطعات فرسوده می‌تواند منجر به هدر رفتن گالن سوخت‌های بیشتری شود و هزینه‌های کلی شما را در زنجیره تأمین بالا ببرد. ممکن است تصور کنید هزینه‌های سوخت به نسبت هزینه خرید خودروهای استاندارد کمتر است؛ اما این امر در درازمدت برعکس می‌شود. بنابراین در صورت امکان می‌توانید برای به حداقل رساندن بنزین ماشین از خودروهای استاندارد استفاده نمایید.

  • نظارت بر عملکرد راننده

ضایعات سوخت اغلب نتیجه مستقیم رفتارهای رانندگی است. اگر تا به امروز به نوع رانندگی کارکنان خود دقت نکرده‌اید، حتماً این کار را انجام دهید. رفتارهای رانندگی نه تنها روی مصرف سوخت تأثیر دارد، بلکه روی آسیب دیدن قطعات و سلامت خودرو نیز تأثیر می‌گذارد. برای این منظور بهتر است رانندگان حرفه‌ای‌تری را استخدام کرده یا بر عملکرد رفتار رانندگان خود نظارت داشته باشید. خوشبختانه برای این امر نیز نر‌م‌افزارهایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها نوع رانندگی کارکنان خود را بررسی کنید. رفتارهای صحیح رانندگی برای کاهش مصرف سوخت ناوگان شامل چنین مواردی هستند:

  • گاز دادن آرام
  • ثابت نگه‌داشتن سرعت
  • پیش بینی ترافیک
  • اجتناب از سرعت بالا و رانندگی تهاجمی
  • کاهش تدریجی سرعت
  • جلوگیری از درجا کار کردن خودرو

رعایت موارد فوق در رانندگی سبب کاهش مصرف سوخت ناوگان خودرویی می‌شود. بنابراین بهتر است این موارد را به رانندگان خود آموزش دهید و آ‌ن‌ها را با خود همراه کنید.

  • نظارت بر خریدهای کارت سوخت

افزایش قیمت بنزین معمولاً به معنای افزایش دزدی و کلاهبرداری سوخت است. اگر از کارت‌های سوخت استفاده می‌کنید، باید به داده‌ها و گزارش‌هایی دسترسی داشته باشید که تراکنش‌ها را تأیید کرده و خریدهای مشکوک را شناسایی می‌کند.

  • استفاده از خودروهای برقی

هزینه‌های خودروهای بنزینی حدود ۶ برابر یک خودروی برقی است. اگرچه استفاده از خودروهای برقی در جامعه ما رواج کمتری دارد، اما شما با این کار می‌توانید یک سرمایه گذاری بلندمدت روی ناوگان خود انجام دهید. برقی کردن خودروها می‌تواند سبب به حداقل رساندن سوخت مصرفی ناوگان شود.

  • استفاده از ناوگان‌های متناسب با نوع مسیرها

اگر قرار است محموله‌های خود را به مسیرهای کوتاه و نزدیک ارسال کنید، نیاز نیست برای این کار ناوگان سنگین خود را به حرکت دربیاورید، بلکه می‌توانید از ناوگان کوچک‌تر یا حتی پیک موتوری استفاده نمایید. استفاده از ناوگان‌های متناسب با هر مسیر می‌تواند تا حد قابل توجهی به حداقل رساندن بزنین ماشین کمک کند.

شما می‌توانید از بین روش‌های عنوان شده، موارد قابل اجرا برای ناوگان خود را انتخاب کرده و آن‌ها را اجرایی کنید. گاهی تنها یک مورد از موارد گفته شده، می‌تواند به عامل اساسی کاهش مصرف سوخت ناوگان شما تبدیل شود.

جمع‌بندی

بالا بودن مصرف سوخت ناوگان خودرویی می‌تواند برای صاحبان کسب‌وکار دغدغه ایجاد کند. در این مطلب به بررسی روش‌های کاهش مصرف سوخت ناوگان خودرویی پرداختیم. اجرای برخی از روش‌ها به نرم‌افزارهای لجستیکی نیاز دارد. ما در مجموعه آپتایم می‌توانیم برنامه‌های لازم برای پیگیری مصرف سوخت خودرو، پیدا کردن مسیرهای بهینه، نظارت بر رفتار رانندگان و…. را در اختیار شما قرار دهیم. استفاده از نرم‌افزار می‌تواند ضمن داشتن مشغله کاری که دارید، استفاده از روش‌های کاهش مصرف سوخت را برای شما آسان کند.

 

منابع

https://www.syncoria.com/blog/blog-6/six-ways-to-reduce-fleet-fuel-costs-207

https://www.samsara.com/blog/boost-fuel-efficiency-with-the-right-digital-solutions/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *