لجستیک هوشمند

لجستیک هوشمند چیست؟ کاربرد هوش مصنوعی در ارسال کالا

یکی از تاثیرگذارترین و در عین حال پیچیده‌ترین صنایع هر کشور، صنعت زنجیره تامین است. این صنعت از لحاظ فراهم کردن امکانات و تسهیلات مرتبط با انبارداری، تولید، عرضه و توزیع خدمات و کالاها به چرخه اقتصادی کشور کمک می‌کند. در حقیقت به منظور برقراری ارتباط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده فرایندهای مختلفی وجود دارد که با گسترش فعالیت‌ها در این عرصه، شاخص‌های مرتبط با بهره‌وری برای برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به سختی تحقق می‌یابد. امروزه با دیجیتالی شدن فرایندهای مختلف در زمینه حمل‌ونقل و همچنین هوشمند‌سازی انبارها، از لجستیک هوشمند در کسب‌وکارهای بسیاری استفاده می‌شود. به عبارت دیگر همسویی با تکنولوژی برای پایداری و توسعه هر صنعتی لازم است و در حال حاضر لجستیک دیجیتال با هوشمندسازی امور مختلف نتایج بهتری را برای صنایع به ارمغان می‌آورد. ما در این مقاله قصد داریم درباره لجستیک هوشمند و تحول دیجیتال در صنعت لجستیک، مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

  • لجستیک هوشمند چیست؟
  • ویژگی‌های لجستیک هوشمند
  • عملیات لجستیک هوشمند
  • مزایای لجستیک هوشمند
  • تحول دیجیتال در کسب‌وکار
  • تحول دیجیتال در صنعت لجستیک
  • کاربرد هوش مصنوعی در ارسال کالا

در عصر حاضر با ایجاد انواع تجهیزات هوشمند و روی کار آمدن هوش مصنوعی، صنایعی که در زمینه زنجیره تامین فعالیت دارند؛ به این نتیجه دست یافته‌اند که لجستیک دیجیتال می‌تواند عملکرد لجستیک را تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار دهد. تمامی کسب‌وکارهایی که با مدیریت تدارکات و زنجیره تامین سر‌وکار دارند، می‌توانند از لجستیک هوشمند استفاده کنند؛ برای مثال، شرکت‌های تجارت الکترونیک، تولیدکنندگان، خرده فروشان، ارائه دهندگان خدمات لجستیک و همچنین شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند جزو کاربران لجستیک هوشمند باشند.

لجستیک هوشمند یا Smart Logistic یک عنوان ترکیبی از منطق انسانی و سیستم لجستیک است که در زمینه شبیه‌سازی توانایی ارائه راه حل برای مسائل پیش روی لجستیک فعالیت دارد. در حقیقت لجستیک هوشمند به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و استفاده از فناوری‌های پیشرفته جهت بهینه‌سازی زنجیره تامین از مراحل تهیه و تولید تا انبارداری، حمل‌ونقل و تحویل اشاره دارد. هوشمندسازی لجستیک یک خدمتی نوین است که به صنعت حمل‌ونقل در مدیریت اطلاعات زنجیره تامین کمک شایانی می‌کند. لجستیک هوشمند بسیار کارآمد، موثر و سازگار با محیط زیست است و می‌تواند فرایندهای جدید را با ارزش افزوده بالایی تولید کند. این نوع لجستیک با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش بوده و مورد استقبال صنایع مختلف قرار گرفته است.

  • ویژگی‌های لجستیک هوشمند

لجستیک هوشمند دارای ۶ ویژگی است که به واسطه آن‌ها واحدهای مختلف زنجیره تامین را هدایت می‌کند. در ادامه به بیان این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

۱. تجسم

ویژگی تجسم در لجستیک هوشمند باعث می‌شود تا اطلاعات را به کمک دستگاه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات انتقال دهد و تمام فرایندهای لجستیک را به مشتریان و مدیران نمایش ‌دهد؛ از این رو مدیران و کارکنان قادر هستند که فرایندها را در زمان حقیقی خود مشاهده نمایند.

۲. خودکارسازی

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که صنایع مختلف با هوشمندسازی لجستیک به آن دست می‌یابند، خودکارسازی زنجیره تامین است. مدیران لجستیک به کمک این ویژگی می‌توانند با شناسایی خودکار، قضاوت و تجزیه و تحلیل، پردازش اطلاعات، دستکاری و کنترل با حضور کارگران کمتر و یا عدم حضور آن‌ها به اهداف مورد نظر دست یابند. علاوه‌بر آن سیستم خودکارسازی لجستیک باعث افزایش استفاده از ربات‌ها به منظور سرعت بخشیدن و کاهش حجم کارها می‌شود.

۳. قابلیت کنترل

کنترل‌پذیری سیستم لجستیک دیجیتال به تدوین و ارزیابی فرایندهای کنترلی و شناسایی ریسک‌ها اشاره دارد. لجستیک هوشمند با این ویژگی می‌تواند روی نظارت و کنترل دقیق امور تجاری تمرکز داشته باشد. از این رو کنترل‌پذیری سیستم لجستیک هوشمند هنگام بروز مشکلات و چالش‌ها بسیار کمک کننده است.

۴. هوش

منظور از هوش سیستم لجستیک این است که لجستیک دیجیتال به کمک داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و همچنین اینترنت اشیا نیازهای مختلف سیستم را شناسایی می‌کند. این ویژگی یک تراکنش هوشمند به شمار می‌آید که فناوری‌هایی مانند: اینترنت موبایل، اینترنت اشیا، سنسورها و تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها را با هم ادغام می‌کند؛ بنابراین از این طریق نیازهای لجستیک هوشمند را شناسایی و برآورده خواهد کرد.

تجسم هوش در سیستم لجستیک هوشمند به این صورت است که با استفاده از تعداد زیادی تجهیزات الکتریکی، تمامی قطعات به صورت هوشمندانه کار می‌کنند تا کارهای عملیاتی سیستم مدیریت لجستیک به طور جامع بهبود یابند.

۵. اطلاع رسانی

ویژگی اطلاع رسانی لجستیک هوشمند به این امر اشاره دارد که تمامی اشیا تحقیق شده توسط فناوری پایگاه داده ابری ادغام می‌شود. این قابلیت رفتارهای مختلفی مانند امور مدیر و تصمیم‌گیری دستیار مدیر را با هم ترکیب می‌کند، همچنین این ویژگی می‌تواند اطلاعات جمع‌آوری شده را تجزیه‌وتحلیل کرده و به طور موثر و کارآمد اشیا را ردیابی کند.

۶. شبکه‌سازی

در صنایع و شرکت‌های مختلف از پلتفرم ابری برای ارسال و نظارت کالاها در تمام طول فرایند استفاده می‌شود. این پلتفرم می‌تواند اطلاعات لجستیکی را برای همه در زمان واقعی خود به اشتراک بگذارد؛ بنابراین استفاده از این فناوری موجب افزایش و بهبود کارایی لجستیک و حمل‌ونقل خواهد شد.

  • عملیات لجستیک هوشمند

هوشمندسازی لجستیک باعث شده است که تمامی امور مربوط به جمع‌آوری و تهیه مواد اولیه، انبارداری، فرایندهای خط تولید و همچنین امور مربوط به ارسال و تحویل به موقع و سریع سفارشات، به سهولت و با سرعت بالایی انجام شوند. همچنین استفاده از ابزارهایی مانند: دستکش هوشمند، ساعت هوشمند و سایر وسایلی که فرایندهای مختلف لجستیک را هوشمند می‌سازند، موجب هوشمندسازی گام‌به‌گام سیستم لجستیک شده‌اند.

به طور کلی عملیات لجستیک هوشمند شامل طیف وسیعی از استراتژی‌ها و فناوری‌های پیشرفته است که برای بهینه‌سازی کل زنجیره تامین استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از عملیات لجستیک اشاره خواهیم کرد:

  • نظارت و ردیابی بر موقعیت محموله‌ها به کمک حسگرهای اینترنت اشیا.
  • تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های کلان به منظور بهینه‌سازی فرایندهای مختلف زنجیره تامین و پیش‌بینی تقاضاها.
  • بهینه‌سازی مسیر و برنامه‌ریزی خودکار به منظور کاهش زمان تحویل و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل سیستم.
  • اتوماسیون فرایندهای انبار به منظور افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های عملیاتی.
  • نظارت و نگهداری بر دارایی‌ها برای به حداقل رساندن هزینه‌های تعمیر و جلوگیری از خرابی‌ها.
  • پلتفرم‌هایی برای اتصال فروشندگان و خریداران ساده‌سازی فرایند تدارک

 

  • مزایای لجستیک هوشمند

اصلی‌ترین عامل رقابت صنایع، ارائه‌کنندگان و تولیدکنندگان خدمات، هزینه‌های مصرفی در زنجیره‌های تامین است. مدیران زنجیره‌های تامین و صاحبان کالا تلاش‌های فراوانی در جهت کاهش هزینه فرایندهای مختلف زنجیره تامین انجام می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به انجام مطالعات برای برنامه‌ریزی لجستیک و حمل‌ونقل اشاره کرد.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تحول دیجیتال در کسب‌وکارها، بیشتر امور شرکت‌ها و صنایع مختلف به صورت آنلاین و هوشمند انجام می‌شوند. در حقیقت صنایع در عرصه‌های مختلف تلاش می‌کنند که از تجهیزات متعددی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند تا فرایندهای مختلف کار خود را با بیشترین بازدهی و کمترین ایراد انجام دهند. به دنبال این تحولات، صنایع لجستیکی نیز امور مراحل مختلف سیستم خود را هوشمندسازی کرده‌اند. آنچه که موجب گسترش روز افزون هوشمندسازی لجستیک یا به عبارتی استفاده از لجستیک دیجیتال در ناوگان حمل‌ونقل و صنایع لجستیکی شده است، مزایای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در لجستیک است که در ادامه به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱. بهبود پیش‌بینی حمل‌ونقل‌ها

فناوری‌هایی که در عرصه لجستیک هوشمند حضور دارند به آسانی می‌توانند در پیش‌بینی حمل‌ونقل‌ها نقش مهمی را ایفا کنند. در حقیقت استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای پیش‌بینی موارد مختلفی مانند: نوسانات احتمالی قیمت‌ها در بازار لجستیک، نیازهای مختلف ظرفیت حمل‌ونقل در آینده، ظرفیت تدارکات آینده بر اساس حالت خط و شرکت حمل‌ونقل کاربرد دارند.

یک ویژگی مهم و متمایزکننده لجستیک هوشمند کاهش وابستگی فرایندهای تولید، جمع آوری منابع، توزیع و ارسال مرسولات برای انسان‌ها است.

در فرایندهای کاری که مطابق برنامه‌ریزی حمل‌ونقل سنتی انجام می‌شون، کاربران تنها چند روز بعد از ایجاد سفارش فرصت دارند تا گزینه حمل‌ونقل مناسب سیستم خود را انتخاب کنند. در صورتی که با به کارگیری هوش مصنوعی کاربران می‌توانند قبل از سفارش مشتریان به سیستم وارد شوند و ظرفیت بیشتری را رزرو نمایند؛ بنابراین افراد شانس خود را برای قفل شدن در قیمت‌های گران قیمت و یا بسته شدن توسط حامل‌های احتمالی حمل‌ونقل کاهش می‌دهند.

۲. کاهش تاخیر و تنگناها در تولید و لجستیک

کاربران می‌توانند با ایجاد یکپارچگی در تمام فرایندهای لجستیک هوشمند احتمال تاخیر در تولید کالاها را کاهش دهند. در واقع الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده کاربران کمبودهای احتمالی قطعات را در کل زنجیره تامین‌کنندگان شناسایی می‌کنند. از این رو این قابلیت کاربران را قادر می‌سازد تا اقدامات پیشگیرانه مناسبی را در زمان صحیح انجام دهند. به این ترتیب کاربران تقاضای مشتریان آینده خود را به طور موثری پیش‌بینی می‌کنند. در حقیقت این موضوع موجب می‌شود که احتمال کاهش ظرفیت تولید سفارشات مشتریان آینده بسیار کم شود. با توجه به شرایط ذکر شده برنامه‌ریزی عملیات و راه‌حل‌های فروش با ترکیب هوش مصنوعی، تقاضای مشتریان را با ظرفیت مطابقت می‌دهند؛ در نتیجه تخمین‌های تقاضای لجستیک درون سوی شما بسیار دقیق بوده و تاخیرها تا حد چشمگیری کاهش می‌یابند.

۳. استفاده بهینه از فضا

هوش مصنوعی مجموعه کاملی از فناوری‌های مرتبط است که شامل: برنامه نویسی محدودیت، یادگیری ماشین جست‌وجوی مسیر، الگوریتم‌های فرا ابتکاری و خوشه‌بندی می‌شود که هر یک از این موارد کاربردهای متفاوتی دارند. استفاده از هوش مصنوعی در سیستم لجستیک هوشمند هنگامی که گزینه‌های زیادی وجود دارد، بسیار مفید است؛ چرا که شما به سادگی می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب نمایید. به طور کلی می‌توان گفت کاربران با هوشمندسازی لجستیک به دلیل حضور فناوری هوش مصنوعی در این سیستم شاهد کاهش ضایعات، وقوع جریان‌ها و تاخیرهای پیش‌بینی نشده باشند.

  • تحول دیجیتال در کسب‌وکار

تحول دیجیتال در کسب‌وکار به معنای دگرگونی و تحول عمیق در شیوه و روش اجرای کسب‌وکار است و فقط به معنی استفاده از ابزارهای مرتبط نیست.

امروزه با توجه به اینکه فناوری‌های دیجیتال در حال رشد و توسعه هستند، تقریباً تمامی کسب‌وکارها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند. در این شرایط با توجه به بررسی مزایای تحول دیجیتال در کسب‌وکار، افراد می‌توانند تغییراتی را در شیوه کسب‌وکار خود اعمال کنند. برخی از این مزایا عبارتند از: افزایش تجربه مشتری، افزایش کارایی و بهره‌وری، ایجاد وحدت بین بخش‌های مختلف و کارکنان یک سیستم، مدیریت بهتر منابع و پرورش فرهنگ دیجیتال.

  • تحول دیجیتال در صنعت لجستیک

یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها برای تسهیل فرایندهای یک کسب‌وکار، استفاده از تکنولوژی‌های به روز دنیا است. در حقیقت تکنولوژی جزئی جداناپذیر و ضروری برای ادامه حیات اقتصاد یک کشور است.

امروزه از PL3ها و PL5ها به عنوان شیوه‌ای موثر برای سرعت بخشی در پروسه تحویل کالا به مقصد و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌شود. از طرفی در لجستیک دیجیتال از پهپادها و عینک‌های هوشمند نیز استفاده می‌شود. با دیجیتالی شدن صنعت لجستیک، تحویل به روز سفارش‌ها نیز به تحقق پیوسته است. همچنین با دیجیتالی شدن لجستیک امنیت کافی برای ارسال مرسولات و حفظ اطلاعات محرمانه مشتریان ایجاد شده است که این امر کارایی و بهره‌وری سیستم لجستیک را افزایش می‌دهد.

استفاده از چت بات و ربات‌های مشارکت‌کننده و همچنین بهبود تجربه مشتریان نیز از دیگر مزایای تحول دیجیتال در صنعت لجستیک است.

  • کاربرد هوش مصنوعی در ارسال کالا

هوش مصنوعی به کمک داده‌های تاریخی موجود، الگوهای تقاضا را شناسایی کرده و میزان نیاز کارخانه به وسایل حمل‌ونقل را در زمان‌های مختلف پیش‌بینی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که صنایع بتوانند حمل‌ونقل سفارشات را با هزینه کمتر و به طور کارآمدتر انجام دهند. در حقیقت هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌ها، پیش بینی تقاضا و بهینه‌سازی مسیرها موجب بهبود روند ارسال کالاها به دست مشتریان می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم در لجستیک هوشمند از فناوری‌های مانند: کلان داده‌ها(Big Data)، اینترنت اشیا(IOT)، هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشین(Machine Learning) جهت بهبود فرایندهای مختلف استفاده می‌شود.

کاربرد لجستیک هوشمند شامل مواردی از جمله: پیش بینی تقاضا برای تخصیص بهتر منابع، خودکارسازی انبار، ارائه خدمات مشتری و خودکارسازی ارتباطات با آنها، استفاده از نرم‌افزارERP برای برنامه‌ریزی زنجیره تامین و شناسایی مسیرهای سفر و همچنین تدارکات توزیع، بهینه سازی مسیر برای رانندگان، امکان بازاریابی و فروش و افزایش سودآوری و… می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت، هوشمندسازی در هر حوزه‌ای باعث بهبود عملکرد و کارایی آن سیستم می‌شود و صنعت مهم و بزرگ لجستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو کاربران می‌توانند با هوشمندسازی لجستیک صنعت خود، شاهد رشد و توسعه و همچنین افزایش سودآوری مجموعه خود باشند. ما در این مقاله درباره لجستیک هوشمند و کاربرد هوش مصنوعی در ارسال کالا مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. در پایان از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *